RSS

Category Archives: Ubat

Jangkitan kuku arnab

 

bexton Ubat Kurap Gambar di sebelah ialah ubat kurap Bexton yang diberikan secara oral kepada dua ekor arnab saya yang disyaki mengalami masalah kurap iaitu mengalami jangkitan kuku di sekitar kuku (20 kuku semuanya sakit). Di sekitar kuku arnab mengelupas dan berwarna kemerahan. Saya lihat juga seolah-olah arnab saya kegatalan. Selalunya penyakit kurap nie dijangkiti bahagian telinga dan sekitar badan arnab…inilah pertama kali arnab saya menghadapi masalah ini. Semuga arnab saya akan segera sembuhlah hendaknya.

Pada mulanya susah jugak nak beri Blink & Spike nie makan ubat…tapi hari ini hari ke 2, mereka agak tenang sedikit..nampak macam sedap la pulak bila tengak Blink & Spike menjilat-jilat ubat tu yang terlekat sekitar mulutnya. Saya gunakan syringe khas untuk small animals, tapi da rosak sket kerana hujungnya kena gigit dek Blink..Sukatan Bexton nie yang disyorkan bagi anda yang menghadapi masalah kurap adalah seperti berikut :-

  • 0.3ml – anak arnab berusia 6 minggu ke atas
  • 0.5ml – arnab dewasa

Gunakan selang 14 hari. Tidak boleh diberikan kepada ibu arnab yang sedang hamil dan menyusukan anak.

Bexton Itin Vet – Oral Solution (Ivermectin oral solution)

– sesuai untuk merawat dan mengawal secara dalaman dan luaran masalah parasit bagi arnab,kucing,lembu,kambing,anjing dan kuda.

>> Jangkitan sekitar kuku arnab

Advertisements
 
9 Comments

Posted by on January 14, 2011 in Kurap/scabis, Penyakit Arnab, Ubat

 

Tags: , , ,

Em 4 – Effective Microorganisme

EM-4 dipercayai dapat mengurangkan bau busuk, menghalau kedatangan serangga seperti lalat, semut etc dan memastikan kebersihan tempat arnab saya … Em-4 juga akan menjadikan arnab / ternakan menjadi lebih sihat, cergas dan bulunya akan tumbuh cantik … Memang tak sabar nak mencubanya …

Sukatan EM-4 seperti berikut: –

Air minuman haiwan – 1:200, dengan kekerapan setiap 7 @ 10 hari. Atau untuk lebih mudah, 7.5ml Em-4 : 1.5 liter air.

Semburan kandang / reban ternakan – 1:50 -100, dengan kekerapan setiap 7 @ 10 hari

Yang saya tulis di sini hanya sukatan untuk arnab .. ada banyak lagi kegunaannya seperti untuk tanaman cendawan, rawatan biji benih, rawatan bau, semburan tanaman, rumah kaca / tanaman pasu, hidupan air / ikan (kolam) etc .. sesapa nak tau lebih lanjut leh komen di ruangan yang disediakan … sesapa nak dapatkan EM-4 nie juga leh hubungi saya di 012-238 0538 .. ( kat pic nie Em-4, 4 liter, jualan dibuka utk 500ml dan 1 liter EM-4. Saya akan pos dengan menggunakan courier GDEX..)


*** EM-4 wujud daripada EM-1, bahan aktif yang sedia digunakan daripada larutan bahan penapaian.

***** Untuk pastikan samada EM-4 masih elok atau tidak, pastikan baunya berbau masam-masam manis..baunya seumpama buah kerana EM-4 ini dibuat daripada buah. Jika disimpan dengan baik, iaitu EM-4 disimpan di tempat yang tidak mempunyai haba yang tinggi dan tidak bergoyang..ia boleh tahan sehingga 2 bulan. Jika EM-4 anda berbau busuk seperti telur busuk atau hanyir, maknanya EM-4 tersebut sudah tidak boleh digunakan lagi. Jawapnya, buang sahajalah ke dalam longkang..

Ini pula pengertian Em-4 yang dikupas dengan lebih lanjut untuk lebih pemahaman ..

EM-4, effective mikroorganisme ialah mikroorganisma yang terdiri daripada organisma Lactobacillus sp. bakteria pengeluar asid laktat, serta dalam jumlah yang sedikit bakteria fotosintetik Streptomyces sp. dan ragi. EM-4 mampu meningkatkan dekomposisi sisa dan sampah organik, meningkatkan kandungan nutrisi tanaman serta menghapuskan serangga perosak dan mikroorganisma patogen.
EM-4 boleh diaplikasi bagi tujuan pertanian, perternakan, perladangan dan penghasilan baja kompos dan ianya dapat meningkatkan kesihatan, pertumbuhan, kuantiti dan kualiti pengeluaran tanaman atau ternakan secara berterusan.
EM-4 juga boleh digunakan untuk mempercepat pengomposan sampah organik atau kotoran haiwan, membersihkan air sisa, serta meningkatkan kualiti air pada kolam udang dan ikan.

MANFAAT EM-4

  • Memperbaiki sifat fizikal, kimia dan biologi tanah.
  • Meningkatkan ketersediaan nutrisi tanaman, serta menekan aktiviti serangga perosak dan mikroorganisma patogen.
  • Meningkatkan dan menjaga kestabilan pengeluaran tanaman dan menjaga kestabilan pengeluaran.
  • Mempercepat proses fermentasi pada pembuatan Kompos. Kompos yang dibuat dengan teknologi EM disebut dengan bokashi.
  • Memperbaiki komposisi dan jumlah mikroorganisme pada perut ternakan sehingga pertumbuhan dan pengeluaran ternakan meningkat.

APLIKASI EM-4 DI BIDANG PETERNAKAN

  • Mengurangkan pencemaran bau khususnya pada kandang ternakan dan lingkungan sekitarnya.
  • Mengurangkan stress pada ternakan
  • Menyihatkan ternakan
  • Menyeimbangkan mikroorganisma di dalam perut ternakan
  • Meningkatkan nafsu makan ternak
  • Menekan penyakit pada ternakan
  • Meningkatkan kualiti dan kuantiti pengeluaran ternakan

Cara Penggunaan:

Sebagai air minum ternak, (sukatan nie juga boleh digunakan selain daripada yang saya nyatakan di atas)

Larutkan 1 cc EM-4 pada satu liter air minum setiap hari.Larutkan 1 cc EM-4 pada satu liter air, dicampurkan ke dalam air minuman ternakan.

Untuk mengelakkan bau kotoran dan kandang ternakan

Larutkan EM-4 dan Molas ke dalam air dengan perbandingan 1:1:100 kemudian disimpan di dalam tempat yang tertutup rapat selama 1-2 hari kemudian digunakan untuk menyembur kandang dan pada badan ternakan dengan dos 10 cc larutan dengan 1 liter air.

 
24 Comments

Posted by on October 23, 2010 in Tips Penjagaan Arnab, Ubat

 

Tags: , , , , ,

Benih ulam raja & arnab

Biji benih ulam raja untuk arnab anda.

>> Biji benih ulam raja, 1 sachet 120 biji Rm10 shj.

Pos Laju : Rm 6, Pos Ekspress Rm 3

Nama Tempatan : Ulam Raja

Nama Saintifik : Cosmos caudatus

Nama Lain : King salad, Intan Berayun

Ulam Raja (king salad) sebenarnya adalah tergolong dalam jenis cosmos yang biasa ditanam sebagai pokok hiasan kerana bunganya yang cantik dan berwarna warni. Namun yang selalu dijadikan ulam selalunya mempunyai bunga yag kecil dan berwarna agak pucat(merah jambu pucat) atau putih.Ia juga dikenali sebagai pokok intan berayun. biasanya ia boleh tumbuh hingga mencapai 2 meter tingginya dan ketinggian yang paling sesuai untuk pertumbuhannya ialah pada 200 meter dari aras laut.. Ia membiak melalui biji benih yang dihasilkan selepas bunganya matang.Tumbuhan ini berasal dari Amerika latin tetapi boleh didapati tumbuh secara liar disemua negara asean. ia mengandungi 0.3 peratus protein, 0.4 peratus lemak dan karbohidrat, ia juga kaya dengan laksium dan vitamin A.

KHASIAT

Ulam raja digunakan dalam perubatan tradisional kerana khasiatnya yang dikatakan dapat mencuci darah dari bahan toksid dan juga dapat menguatkan tulang. klorofom yang diekstrak dari daun ulam raja mengandungi costunolide, stigmasterol, lutein dan bipyridine yang dikatakan dapat merencatkan aktiviti sesetengah bakteria dan fungus seperti candida albicans dan Bacillus subtilis dan juga E.choli.

Selain daripada amat berkhasiat kepada manusia, fungsinya atau kesannya terhadap arnab amat baik sekali. Saya memberi arnab saya makan ulam raja dan saya dapati kesemua arnab saya yang sakit, akan cepat sembuh..contohnya, dahulu arnab saya pernah mengalami bengkak susu, sembuh..demam/selesema juga sembuh..Arnab nampak lebih sihat dan cergas. Sememangnya ulam raja ialah pilihan utama arnab saya berbanding dengan pellet. Mereka akan berebut-rebut makan ulam raja nie. Nampak macam sedap sungguh!

Oh ye..jangan berasa pelik apabila melihat warna air kencing arnab anda berubah selepas memberi arnab anda makan ulam raja ini. Warna air kencing arnab akan berwarna coklat. Jadi, jangan risaulah 🙂

Ulam Raja ini sangat senang ditanam dan boleh tumbuh dihalaman rumah atau didalampasu bunga.. Kaedah penjagaan yang mudah dengan siraman air dua kali sehari akan menjadikan pokok ulam raja mudah membiak dan membesar dengan cepat. Ianya boleh dijadikan sumber sayuran atau ulaman seharian. Sangat sesuai ditanam didalam pasu sekiranya anda tinggal dirumah bertingkat seperti flat atau apartment.

** Buat sementara waktu, pesanan biji benih ulam raja diberhentikan. Sebarang pesanan akan diposkan pada Mac 2011. Harap Maklum.tQ

 

 
36 Comments

Posted by on September 22, 2010 in JUAL / BELI, Jualan Arnab, Ubat

 

Tags: , , , , , ,

Tragedi Luka

Baru-baru ini 2 ekor arnab saya yang berwarna putih mengalami luka yang agak parah la jugak..Yang pertama tu dah berusia 3 bulan, di kaki kirinya, luka sehingga nampak tulang aka kukunya…ngeri la jugak…maybe sebab bergaduh kerr..etc..x pasti la saya…

yang kedua pulak, arnab yang baru berusia 3 minggu…kakinya tersepit di celah sangkar…terpaksa la saya memotong sangkar tersebut untuk mengeluarkannya…

Seperti biasa, bila ada masalah luka, saya akan sapu kan ubat ini, negasunt powder..

InsyaAllah lagi 2-3 hari akan sembuh 100%

p/s : kredit to kak ac aka Asiah 😀

 
Leave a comment

Posted by on May 26, 2010 in Al-kisah arnabku, Ubat

 

Tags: , ,

Kutu telinga – Ear Mites , Kurap – Burrowing Mites

ear mitesHari ini saya dapati ada luka dan kepingan di telinga Summer. Setelah diteliti di dalam telinganya ada warna-warna kuning. Setelah melayari blog LazzyBunny, saya dengan segera menyapu minyak zaitun ke telinga Summer. Harapnya masalah kutu telinga ini tidak akan berlarutan.

Mengikut blog LazzyBunny, jika masalah ini semakin teruk arnab perlulah disuntik dengan IVERMECTIN yang biasanya akan dilakukan oleh veterinar.

Minyak Zaitun>> Minyak zaitun yang saya gunakan

Berikut ialah maklumat lengkap dari LazzyBunny

Kutu telinga disebabkan oleh sejenis parasit yang dikenali sebagai Psoroptes Cuniculi. Ia mempunyai kitaran hidup selama 21 hari, dan telurnya menetas dalam masa 4 hari sahaja. Biasanya ia hanya menjankiti satu telinga sahaja, dan jika tidak dirawat ia boleh merebak ke telinga yang satu lagi, seluruh kepala, tengkuk , bawah perut dan juga bahagian badan lain yang lemah. Serangan oleh parasit ini menyebabkan telinga arnab gatal. Apabila arnab mengaru telinga. Kesan luka dari garuan itu adalah sumber makanan bagi parasit tersebut.

Simptom dan tanda tanda kritikal : gatal telinga,sering mengaru telinga dan mengoyang goyang kepala dengan kerap dan mungkin tanpa henti. Pada peringkat awal sedikit kupingan nipis akan kelihatan di dalam telinga. Kupingan yang berwana kelabu-kekuningan sebenarnya adalah ratusan dan mungkin jutaan parasit, sel kulit dan darah.

Jika tidak mendapat rawatan pada peringkat ini kupingan nipis ini mungkin akan menjadi kerak yang keras yang boleh menjadi tebal sehingga 2cm dalam sesetengah kes. Kerat tersebut tidak boleh dibuang dibersihkan ini kerana ia boleh menyebabkan pendarahan dan kesakitan kepada arnab. Luka tersebut seterusnya akan menjadi lebih serius jika dijangkiti parasit dan boleh mendatangkan masalah lain.

Rawatan : Jika diperingat awal dan ringan… cuci telinga dengan mengunakan kapas yang dibasahkan dengan miyak mineral atau minyak zaiton, biasanya 2-3 kali rawatan ia akan pulih. Jika semakin serius dapatkan rawatan daripada Veterinal. Biasanya suntikan IVERMECTIN akan diberikan. 3 kali suntikan dalam masa 14 hari. Biasanya selepas rawatan kerak akan tertanggal dengan sendiri, Perlu diingat suntikan hendaklah diambil dengan berjadual ini adalah kerana kitaran hidup Kutu telinga adalah 21 hari IVERMECTIN tidak membunuh telur , jadi suntikan sebanyak 3 kali dalam 14 hari mampu membunuh larva dari telur yang menetas.

IVERMECTIN yang dilarutkan didalam air dan diguna terus kepada telinga yang dijangkiti kurang berkesan untuk merawat gejala ini berbanding dengan kaedah suntikan dan oral.

KURAP ( Burrowing Mite)

Kurap adalah masalah jangkitan yang serius dan jika tidak dirawat lebih awal akan menjadi kritikal. Bukan itu sahaja parasit daripada kurap ini boleh menjangkiti arnab arnab lain, kucing , anjing dan mungkin juga pemilik haiwan tersebut. Kitaran hidup bagi parasit ini adalah 3minggu. Hanya larva berada di permukaan kulit, parasit betina memasuki kulit untuk bertelur dan terus berada didalam sel kulit.

Sintom dan tanda tanda kritikal : Jangkitan akan mula kelihatan pada mulut dan hidung, kemudian merebak ke sekitar kepala, leher dan kadang kandang badan. Kurap akan menyebabkan arnab mengaru dengan kuat dan menyebabkan jangkitan kurap merebak dan menyebabkan bulu jatuh dan kulit kelihatan berair dan menjadi kerak apabila kering. Kerak terbut mudah merekah dan berair dan boleh menyebab jangkitan yang lebih serius menyebabkan arnab kurang daya tahan , lemah dan mati dalam beberapa minggu sahaja.

Rawatan : Dapatkan rawatan  Veterinar dengan segera.  Biasanya suntikan IVERMECTIN akan diberikan. 3 kali suntikan dalam masa 14 hari. Bersihkan sangkar dengan penyah kuman, dan biarkan selama beberapa harisebelum digunakan semula,  ini adalah kerana parasit dari kurap boleh bertahan selama beberapa minggu tanpa perumah. Asingkan arnab yang terkena jangkitan daripada arnab , kucing atau anjing yang lain. Ini bagi megelakan daripada wabak berjangkit.

 
Leave a comment

Posted by on February 16, 2010 in Kutu/hama/mites, Penyakit Arnab, Ubat

 

Tags: , , , , ,

Serai wangi – hindar lalat

Serai wangi

Sebelum ini saya ada terbaca di blog penternak arnab untuk menghindarkan lalat di sangkar arnab serai wangi boleh digunakan. Sukar jugak nak mendapatkan serai wangi nie. Baru-baru ini suami saya membeli satu botol serai wangi yang perlu dibancuh dengan air untuk menggunakannya.

Setakat ini lalat dilihat makin berkurangan. Tapi mungkin ada gak lalat yang degil, dia kembali apabila bau serai wangi tu dah hilang…arghh…sabar jer la..

Mungkin perlu ditambahkan kuantiti bancuhan tersebut.

 
Leave a comment

Posted by on January 26, 2010 in Ubat

 

Tags:

Ubat Luka

ubat

Gambar kat atas ialah Bayer Negasunt Powder yang sesuai untuk digunakan bagi merawat arnab anda sekiranya terluka. Anda perlu taburkan sahaja serbuk negasunt di tempat luka tersebut.

Bahan Aktif :

sulphanilamide 5.0% w/w

coumaphos 3.0% w/w

propoxur 2.0% w/w

Bahan Lengai : 90.0% w/w

 

 
2 Comments

Posted by on November 2, 2009 in Ubat

 

Tags: , , ,