RSS

Category Archives: Sakit Mata

Ms Florence is here…

Florence, baka Teddy Bear kini berada di rumah saya..usianya telah mencecah 10 bulan tetapi badannya agak kecil iaitu lebih kurang saiz badan Spike & Mummy Blink. Bulu Mummy Florence cantik, panjang dan amat lembut sekali. Terima kasih bebanyak pada kawan saya, Siti & suami yang telah bermurah hati dan yakin menyerahkan Florence
kepada saya supaya dapat dijaga dengan lebih baik.
Tetapi Mummy Florence menghadapi masalah jangkitan di sekitar matanya. Jika tidak silap sayalah ianya sakit mata dan telah melarat menjadi kurap. Bulu dilehernya sedikit gugur, dipercayai masalah furmites. Setibanya di rumah, saya dengan segera merawat Mummy Florence dengan menitiskan ubat mata dan memberinya makan ubat kurap dengan suntikan..Pada waktu petangnya pula, lagi sekali saya merawat Mummy Florence. Kali nie da rasa macam doktor la pulak, siap pakai glove…Jangkitan di sekitar mata Mummy Florence berbau busuk, dan bulu di sekitar mata menjadi keras seperti kuping. Saya potong kesemua bulu tersebut dengan berhati-hati dan mencucinya dengan air bersih.

>> Proses menenangkan Mummy Florence, lihat area matanya seperti ada kuping..bahagian itulah yang saya potong dan buang

Mummy Florence nie dia takut jugak, tetapi setelah dipujuk dia pun dok diam jer ketika menjalani rawatan…chewah! Sambil-sambil tu saya baca la juga Selawat Syifa’. Semuga cepat sembuh dan Florence sendiri berasa lebih tenang apabila saya bacakan selawat tersebut kuat-kuat. Sebelum ini pun, ketika merawat Mummy Kiko yang mengalami
masalah ketulan susu pun saya baca jugak selawat Syifa’ nie…memang arnab nampak semakin tenang. Jadi senanglah
saya nak menjalankan tugas yang sepatutnya. Sebenarnya tugas nie adalah lebih baik jika dapat dilakukan berdua,
tetapi dah xde assistant..semuanya saya lakukan seorang diri dengan penuh keprihatinan dan dengan bantuan dari
Tuhan sahaja.

>> Sebelah mata da selesai


Setelah proses sekitar mata telah selesai, saya grooming pula bulu Mummy Florence…mana-mana bulu yang bergumpal (area buntut) dipotong dan dibuang. Seluruh badannya disyampu dan disikat dengan rapi. Nanti bulu yang baru tumbuh, InsyaAllah akan lebih cantik lagi.

Selepas dibuang bulu sekitar matanya yang sakit…

Hari ke 2 Mummy Florence di sini, saya lihat dia semakin sihat..semuga akan sihat sepenuhnya. Mungkin memerlukan
masa 1-2 minggu jugak.

Oh ye..saya turut memberi dia makan ulam raja, supaya badannya menjadi lebih sihat…ulam nie banyak khasiatnya..

 

Advertisements
 

Tags: , ,

Arnabku sakit…

Baru-baru ini Si Kiko yang beranak 7 kelihatan monyok sahaja…telinga ke belakang, tidak tegak seperti biasa…Apabila dilepaskan di atas tanah pun, dia duduk sahaja…tidak bergerak..selalunya bila dilepaskan luar sangkar, sudah pasti akan segera berlari-larian…

Kemudian, saya memberinya napier…tidak jugak disentuh…walhal makanan favourite tu..Jadi, saya memberinya ulam raja…erm..makan jugak….tapi sikit sangat…

Saya pegang telinga Kiko, wah..sungguh panas! Badannya juga agak panas….Mesti disebabkan beberapa hari sebelum ini hujan agak kerap turun, tempias hujan telah terkena ke badan Kiko..di hidungnya pun ada kesan selesema….jadi saya tukarkan Kiko ke sangkar lain..

Pada mulanya saya ingatkan dia stress dengan anak 7..jadi saya asingkan sangkar mereka….setelah difikir-fikir, pada petang itu, saya masuk kan semula anaknya bersama-sama dengan Kiko..kerana anaknya baru berusia 3 minggu, sangat memerlukan susu ibu..meskipun mereka telah pandai makan pellet dan minum air..napier & ulam raja pun favourite mereka nie…

Bila saya masukkan sahaja anaknya ke sangkar Kiko, semua berlumba-lumba minum susu…Kiko meskipun sakit, dengan penuh ketabahan seorang ibu, memberi juga anaknya minum susu….

>> Silky

Lama tak bercerita tentang Silky nie…Silky nie bila da makin besar, sekarang nie usianya dah 10 bulan..makin agresif dan nakal sekali…kaki gaduh pun sama gak…pantang nampak arnab jantan lain, mula la dia nak tunjuk hero…dulu penah dia bergaduh ngan Winter sehingga darah menitis-nitis ke dalam sangkar kerana kepala Winter tersangkut masuk..eeii..ngeri sungguh..Sekarang nie, untuk mengelakkan sebarang pergaduhan berlaku, saya buat partition setiap sangkar dengan menghadangnya dengan karpet kecil..

2 hari lepas Silky terlepas dari sangkarnya, sudah diikat jaring tu..tapi pandai jugak dia menyelit..bila dapat tangkap dia..rupa-rupanya dah kena sakit mata…seluruh mata dah jadi merah…takut nak tengok..jadi, seperti biasa saya menitiskan ubat sakit mata..Alhamdulillah, sehingga ke hari ini sakit matanya telah beransur pulih…..

 

Tags: , ,

Si Goldie Sakit Mata

Nie la akibatnya si budak nakal Goldie…dapat sakit mata…Biasanya Goldie dan anak-anak arnab yang lain saya akan lepaskan di taman mainan mereka, tapi Si Goldie nie teramat la pandai & cerdik..dipanjatnya jaring pagar tu…dan terus melompat keluar. Bila da keluar tu mula la merayau-rayau sana-sini.

Tiba-tiba ujan turun dengan lebatnya…saya dan anak saya,Syuhada segera menangkap dan membawa masuk anak-anak arnab yang lain ke dalam sangkar. Yang kelakarnya, hujan tu agak lebat…bunyi nyer ‘tak..tak’..arnab pun takut…lintang-pukang diorang nie lari berpusing-pusing tak tentu hala dalam taman mainan tu…

Kelakar pun ada bila melihat aksi mereka. Apabila anak saya, Si Syuhada berjaya menangkap 2 ekor arnab sekaligus…berdecit-decit menjerit arnab tu…tapi Syuhada da biasa…expert dah..jadi dia pegang jer ngan tenang sehingga la saya menyambutnya dan masuk kan kedua-dua ekor dalam sangkar…Bila dah berjaya tangkap 8 ekor tu, sibuk pulak nak menangkap lagi sekor, Si Goldie…jenuh pulak berkejaran di tengah-tengah ujan..

Nie salah satu port yang dia suka menyorok..

>> Ulam raja yang tumbuh subur merimbun

Susah gak nak mencari Si Goldie dalam rimbunan ulam raja..tapi akhirnya berjaya gak menangkapnya…tapi akibat telah basah kehujanan, keesokannya Si Goldie sakit mata lak,kiri dan kanan…jadi segeralah saya merawatnya dengan menitiskan Eye Mo ke matanya. Pagi tu, saya titiskan setitis jer…petang tu dia dah sembuh dah…dan kembali aktif seperti biasa 🙂

Nie la rupanya Eye Mo tu yea 

 

Tags: , , ,

Sakit Mata

Baru-baru ini arnab saya mengalami sakit mata..tahi mata penuh di mata, apabila dicuci terdapat kemerahan dikeliling sekitar mata. Setelah browse dan mencari info di internet, jadi di sini saya letakkan panduan untuk kita bersama

Radang Mata (sumber – Shamza Agro Product)

Sering menyerang anak arnab yang telah menjangkau usia beberapa minggu dan juga terdapat juga pada arnab dewasa. Radang ini berwarna merah, terutamanya pada kelopak mata atau selaputnya. Bulu di bahagian mata sentiasa lembap dan kadangkala keluar nanah. Penyakit ini disebabkan oleh serangan bakteria. Luka yang menyerang bahagian selaput mata akan lebih cepat merebak jika terdedah kepada debu yang kotor, habuk, gas ammonia dan asap.
Cara rawatan :
  1. Bagi mengatasi, bahagian mata arnab perlu dibersihkan dengan cecair pembersih mata dengan menggunakan kapas. Sebarang kotoran yang melekat pada mata perlu dibuang. Setelah itu, titiskan ubat mata atau sapu bahagian mata dengan cecair antibiotik seperti Chloramphenicol.
  2. Boleh diubati dengan membeli ubat sakit mata seperti manusia juga.Terramycin amat berkesan jika dilumur di mata rabbit dan bagi rabbit makan antibiotik
  3. Boleh juga pakai eye-mo dan titis atas matanya.

Jadi, untuk arnab saya yang mengalami sakit mata buat masa ini saya akan titiskan eye mo ke matanya..sat gi nak pegi beli…