RSS

Monthly Archives: March 2011

Ms Florence is here…

Florence, baka Teddy Bear kini berada di rumah saya..usianya telah mencecah 10 bulan tetapi badannya agak kecil iaitu lebih kurang saiz badan Spike & Mummy Blink. Bulu Mummy Florence cantik, panjang dan amat lembut sekali. Terima kasih bebanyak pada kawan saya, Siti & suami yang telah bermurah hati dan yakin menyerahkan Florence
kepada saya supaya dapat dijaga dengan lebih baik.
Tetapi Mummy Florence menghadapi masalah jangkitan di sekitar matanya. Jika tidak silap sayalah ianya sakit mata dan telah melarat menjadi kurap. Bulu dilehernya sedikit gugur, dipercayai masalah furmites. Setibanya di rumah, saya dengan segera merawat Mummy Florence dengan menitiskan ubat mata dan memberinya makan ubat kurap dengan suntikan..Pada waktu petangnya pula, lagi sekali saya merawat Mummy Florence. Kali nie da rasa macam doktor la pulak, siap pakai glove…Jangkitan di sekitar mata Mummy Florence berbau busuk, dan bulu di sekitar mata menjadi keras seperti kuping. Saya potong kesemua bulu tersebut dengan berhati-hati dan mencucinya dengan air bersih.

>> Proses menenangkan Mummy Florence, lihat area matanya seperti ada kuping..bahagian itulah yang saya potong dan buang

Mummy Florence nie dia takut jugak, tetapi setelah dipujuk dia pun dok diam jer ketika menjalani rawatan…chewah! Sambil-sambil tu saya baca la juga Selawat Syifa’. Semuga cepat sembuh dan Florence sendiri berasa lebih tenang apabila saya bacakan selawat tersebut kuat-kuat. Sebelum ini pun, ketika merawat Mummy Kiko yang mengalami
masalah ketulan susu pun saya baca jugak selawat Syifa’ nie…memang arnab nampak semakin tenang. Jadi senanglah
saya nak menjalankan tugas yang sepatutnya. Sebenarnya tugas nie adalah lebih baik jika dapat dilakukan berdua,
tetapi dah xde assistant..semuanya saya lakukan seorang diri dengan penuh keprihatinan dan dengan bantuan dari
Tuhan sahaja.

>> Sebelah mata da selesai


Setelah proses sekitar mata telah selesai, saya grooming pula bulu Mummy Florence…mana-mana bulu yang bergumpal (area buntut) dipotong dan dibuang. Seluruh badannya disyampu dan disikat dengan rapi. Nanti bulu yang baru tumbuh, InsyaAllah akan lebih cantik lagi.

Selepas dibuang bulu sekitar matanya yang sakit…

Hari ke 2 Mummy Florence di sini, saya lihat dia semakin sihat..semuga akan sihat sepenuhnya. Mungkin memerlukan
masa 1-2 minggu jugak.

Oh ye..saya turut memberi dia makan ulam raja, supaya badannya menjadi lebih sihat…ulam nie banyak khasiatnya..

 

 

Tags: , ,

Umah baru….

Setelah bertungkus-lumus lebih kurang seminggu, proses pemindah arnabcute.wordpress.com ke http://www.ArnabCute.com akhirnya telah hampir selesai pada hari ini…masih perlu beberapa perkara yang perlu di setting…InsyaAllah akan dapat diselesaikan dalam tempoh terdekat ini.

Jom pindah umah baru ^_^

 
Leave a comment

Posted by on March 14, 2011 in Buletin Terkini, Umum

 

Tags: ,

Semua OKE..

>> Anak-anak Mummy Kiko

Anak-anak arnab yang kini tinggal 10 ekor, alhamdulillah semuanya sihat belaka.Cuma seekor, chesnut saya lihat badannya agak kecil berbanding yang lain..macam lemah dan kadang-kadang jatuh terbaring. Adakah ini dinamakan ‘peanut’? Setahu saya istilah peanut nie cuma baka ND sahaja..tak taulah jika boleh digunapakai bagi baka lain. Di matanya pula ada sedikit macam bengkak, saya bubuh ubat sakit mata nampak macam oke la sket…tapi, malang sungguh nasibnya..kakinya pula bengkak..mungkin termasuk celah sangkar, dan berlaku infection.Saya sapu la minyak gamat, harap-harap sembuhlah.

Manakala lagi 3 ekor anak Mummy Summer baru jer celik mata. Ada 3 ekor semuanya..sekor chincilla,sekor chesnut dan sekor lagik corak macam Spike..heran jugak melihat anak Summer kali nie..langsung xde ciri-ciri Mummy Summer, tetapi mengikut ciri-ciri Spike & Tweet pulak…aii…tak ingat pulak adakah saya telah mengawankannya dengan kedua2 Spike & Tweet? Apa-apa pun alhamdulillah, semua sihat..Mummy Summer very protective…semua anaknya disorok jer bawah perut dia…

 
Leave a comment

Posted by on March 13, 2011 in Al-kisah arnabku

 

Tags:

Mucoid Enteritis

>> Gambar dipinjam dari kak yan, Lola LamanRuhani

Penyakit Mucoid Enteritis atau juga dikenali sebagai mucoid enteropathy merupakan penyakit serius yang menyerang anak-anak arnab, tetapi ianya turut boleh dijangkiti oleh arnab dewasa. Kebarangkalian arnab akan mati adalah amat tinggi. Oleh itu rawatan segera perlulah dilakukan segera.

Simpton penyakit Mucoid Enteritis

  • Terdapat mukos atau lendir di sekitar buntut arnab. Tahi arnab dikelilingi dengan lendir seperti jeli.
  • Sistem perkumuhan tidak berfungsi dengan baik, arnab kurang berselera makan, menjadi terhidrat
  • Arnab menunjukkan tanda-tanda sakit, seperti berdecit atau mengetap giginya

Punca penyakit Mucoid Enteritis

  • Perubahan minum susu kepada pellet. Pastikan pellet yang anda beri arnab makan ialah yang berkualiti baik.

Rawatan Penyakit Mucoid Enteritis

  • Arnab berada di dalam kesakitan kerana terdapat gas yang banyak di dalam perut. Jika kesakitan ini berterusan, arnab akan berhenti makan dan minum. Rawatan cirit-birit boleh dilakukan seperti memberi arnab makan yakult.
  • Punca utama mucoid enteritis harus dirawat. Bakteria berbahaya yang terdapat di dalam usus harus disingkirkan dan digantikan dengan bakteria baik. Pemberian yogurt tanpa perisa (warna putih) adalah yang terbaik.
  • Hentikan pemberian pellet kepada arnab, beri ia makan alfalfa hay dan oat.
  • Lakukan rawatan ORS kerana arnab telah terhidrat dengan banyak. Pastikan ia minum air & makan seperti biasa. Bagi arnab nutrisi yang cukup, NutriCal yang selalunya diberikan kepada anjing dan kucing. Campurkan separuh Pedialyte dengan air dan galakkan arnab minum dengan banyak. Jika perlu, beri arnab minum dengan menggunakan syringe.

Anda boleh juga menggunakan ubat seperti berikut :-

Sumber >> Hanafi Hussin

Hanafi Hussin kaolin & pectin: untuk kawal najis.
ampilin: beertindak sbgai antibiotik.
ors: bagi tenaga.
ubat2 ni semua same je ngn ubat manusia

Sumber >> ArnabKus

 

Semoga entry kali ini dapat menyelamatkan nyawa arnab anda..

 
 

Tags: , , , ,

Roboh sudah…

Terkejut sungguh saya melihat tempat letak cages arnab tu da roboh…bahagian besi kat bawah yang saya letakkan gutter (tempat tadahan tahi arnab) tu dah separuh patah, jaring tampung tahi pun dah tercabut….tengok-tengok si Tweet pulak terlepas…si Tweet nie memang suka nak wat orang marah jer lah…dah di kuarantinkan pun leh jugak dia menyelitkan diri kuar dari sangkar….eeeiii…gerammm..

 

Sekarang nie, macam kurang oke la sket kedudukan gutter tu…errmmm…tapi memang semua besi tempat letak arnab tu da berkarat…nampak gayanya memang kena buat yang baru lah…atau guna kayu lebih baik?? ermmm…

 
Leave a comment

Posted by on March 6, 2011 in Al-kisah arnabku

 

Tags:

Hay rack idea untuk arnab ku..

Sejak memberi arnab saya memakan alfalfa hay & timohty hay, saya lihat banyak jugak hay-hay yang terjatuh ke bawah..hay tu saya letakkan sahaja di atas lapik cage tu…errmm….rugi jugak kan jika bukan 100% arnab tak dapat makan hay tu tetapi terjatuh pulak ke bawah. Bila dah jatuh tu, nak kutip balik pun rasa tak best sebab dah bercampur ngan tahi & air kencing….terpaksa la buang jerr…..huhuhu….

Arnab-arnab saya memang suka sangat ngan alfalfa hay…timothy hay kurang sket…bila saya pegang jer plastik berisi hay tu…semua berebut-rebut  tak sabar nak makan dah…bau alfalfa hay nie memang menyelerakan…

Ini adalah antara hay rack yang saya rasa amat praktikal digunakan…

>> Bakul diletakkan berdekatan dengan toilet tray…biasanya arnab nie sambil dia makan sambil dia poo..hehe..

>> Guna bakul cam gini lebih mudah

>> Hay rack yang berada di pasaran

Pendapat sayalah, lebih praktikal menggunakan bakul berbanding menggunakan hay rack yang berada di pasaran..kerana hay rack tersebut tidak dapat mengatasi masalah dedaun alfalfa yang kecik-kecik tu daripada terjatuh keluar…sebenarnya, daun alfalfa tu la yang sedap berbanding straw hay tu…

Apa-apapun, segalanya terpulanglah pada anda untuk memberi yang terbaik untuk arnab kesayangan anda 🙂

 
7 Comments

Posted by on March 5, 2011 in Tips Penjagaan Arnab

 

Tags: , , ,

tragedi Mac…

Malam tadi, sekembalinya dari mengambil Mummy Twinkle & Mummy Summer ( baru beranak pada 1 mac lepas, 3 ekor), anak angkat Mummy Blink ( anak Mummy Twinkle) ntah camna terlepas dari sangkar…bayangkan kul 11 mlm dok terkejar2 menangkapnya semula….adoooiii…sib baik la tak susah sangat pun…
Pagi tadi, saya lepaskan di taman mainan ke semua anak-anak arnab kecuali anak Mummy Summer yang baru lahir. Seronok melihat mereka semua bermain-main, makan rumput dan terlompat-lompat. Saya kira ke semuanya ada 10 ekor..rupa-rupanya seekor anak Mummy Blink ( anak tunggal) dah xde (sepatutnya  11 ekor)…eh…ilang ke mana pulak…Nie mesti kes terlepas malam tadi, tapi tak perasan sebab dah malam buta. Hmm..xde rezeki la nampaknya nak melihat anak Blink membesar..Jadi sekarang nie, Mummy Blink cuma tinggal dengan 3 ekor anak angkatnya sahajalah…haaii..Blink..Blink.camna la leh terlepas pulak..mungkin sebab berat badan mereka dah  makin bertambah, jadi cage tu melendut dan ada lubang sket yang membolehkan mereka menyelit keluar….

 
Anak Mummy Kiko pulak ketika di kampung, telah dibaham dek kucing ketika adik ipar saya sedang memberi Kiko makan….kucing nie memang pantang ngan anak arnab…jadi diharap anda semua, berhati-hatilah dengan kucing sebab ianya merupakan musuh utama bagi anak-anak arnab…Total kematian anak arnab setakat ini ialah 4 ekor..kesemuanya angkara kucing durjana itu….ohhh….sedey nyer laa…

 
Kualiti sangkar harus dipertingkatkan lagi…tapi iyelah..ajal dan maut itu di tangan Tuhan…cage yang berjaring besar kesemuanya telah dibubuh jaring2 kecil..tapi, lain pulak yang berlaku…anak arnab terlepas keluar dan disambar dek kucing….

 
2 Comments

Posted by on March 4, 2011 in Al-kisah arnabku

 

Tags: , , ,