RSS

Monthly Archives: November 2010

Anak arnab pra-matang

Pada 22 November, mummy Kiko telah melahirkan 4 ekor anak pra-matang..saya katakan pra-matang sebab saiz badan anaknya terlalu kecil, lagipun pada 13 Oktober Kiko baru sahaja melahirkan anak..anaknya yang terdahulu baru sahaja berusia 5 minggu…yang paling menghairankan saya ialah bagaimana boleh ada kelahiran ke 2 yang begitu dekat sedangkan Si Kiko sentiasa berada di dalam cage nyer. Sekiranya dilepaskan pun, hanya dia sorang-sorang jer…

Persoalan ini terjawap apabila kawan saya iaitu Kak Syam mengatakan arnab betina mempunyai 2 rahim..baru lah ku tahu rupa-rupanya arnab nie ada 2 rahim..apa yang berlaku pada Si Kiko mungkin kelahiran pertama masuk rahim kiri dan selamat dilahirkan..manakala kelahiran ke dua masuk rahim kanan dan berlakunya kelahiran pra-matang..patutlah saya lihat kelakuan Si Kiko agak aneh…mungkin dia pun berasa agak hairan..bulu memang dia xde cabut pun…tetiba lak lahir…sekor tu mati tergantung lehernya di celah cage..mungkin Kiko terpijak…ngeri la jugak melihatnya…3 ekor pada mulanya hidup…tapi mati hari demi hari…Si Kiko langsung tidak menjaga anaknya..tidak menyusukan dan mencuci bersih anaknya…..hmmm…

Advertisements
 
Leave a comment

Posted by on November 29, 2010 in Al-kisah arnabku

 

Tags:

Silih berganti..

Pada hari raya AidilAdha yang lepas, sebanyak 3 ekor arnab iaitu Silky,Winter dan seekor arnab berwarna putih telah dikorbankan. Buat masa ini hanya tinggal 1 induk jantan sahaja iaitu Tweet. Sebanyak 3 ekor anak arnab yang baru lahir juga telah mati akibat tidak menyusu..mungkin kerana Mummy Twinkle & Mummy Summer ini beranak agak banyak pada kali ini ada di antara anaknya yang agak lemah dan tidak mampu untuk berebut-rebut menyusu. Total kelahiran anak arnab ialah 13 ekor, kini tinggal 10 ekor sahajalah. Tadi saya lihat 2 ekor telah mula celik mata..Esok lusa mesti ke semuanya akan celik mata jugak.

 
Peristiwa semalam pula, Si Tweet telah lari dari rumah..cage nyer telah diikat dengan baik tetapi masih jugak dapat lepas keluar. Inilah pertama kali Tweet keluar dari pagar rumah…ntah mana la pegi nyer..risau jugak jika dibaham dek anjing..kawasan nie memang banyak anjing liar yang selalu datang bertandang..

 
Hampir tengahari jiran saya menjumpai Tweet di kawasan longkang. Saya pun cepat-cepat menangkapnya. Busuk sungguh bau Tweet…bahagian belakangnya kotor, hitam..mesti telah terjatuh ke dalam air longkang…haa..padam muka! sapa suh pandai-pandai nak lari dari rumah la konon…haha…


Saya pun mandikan Tweet dengan syampu herba dan bilas dengan air seorang diri…perrgghhh..memang susah jugak…menggelupur tak tentu hala Si Tweet nie..badan dah la besar yang amat…tapi bila saya tenangkan dia dengan gosok-gosok area kepalanya dia oke la..cuma kat bawah perutnya tak dapat nak basuh sepenuhnya…
Saya masukkan Tweet dalam cage portable tu..kecik saiznya..tapi dijamin Tweet xleh kuar punya la…sangkar handmade tu kena modify sket kasi lebih elok…Arnab saiz besar memang leh tembus…hohoho…

 

 

Nanti bulan 12 pulak akan masuk sepasang Fuzzy Lop…x sabar rasanya untuk memiliki mereka nie….

 
Leave a comment

Posted by on November 22, 2010 in My Bunnies

 

Tags:

Kod Warna Bulu Arnab

Nie saya share kan untuk anda semua…

Disclaimer: this list is meant to give a general idea of color variations, not to represent an exhaustive list or to accurately describe rabbit color standards as published by the American Rabbit Breeders Association for show or breeding purposes (see the ARBA site for detailed and official descriptions).

Agouti: bands of color occur on each hair – the colors of these bands vary depending on the type of agouti coloration.

Black: dark black.

Black otter: black body with lighter underside, hair may be orange tinted at the border of the black and lighter color.

Blue: medium or slate blue.

Blue otter: blue coat with fawn tipped guard hairs, fawn areas.

Blue steel: blue with silver or tan “ticking” (see below)

Blue tortoiseshell: blue and beige.

Broken: white with any color patches or spots, with nose markings, colored ears, and eye circles.

Brown-gray agouti: blue at base, then medium tan, charcoal, and tan at tip.

Californian: white body with black on nose, ears, tail, feet.

Castor: brown over top, slate blue undercoat, with orange or red in between.

Chinchilla: slate or black blended with pearl, black tipped guard hairs.

Cinnamon: rust or reddish-brown color.

Chocolate: deep dark brown.

Chocolate agouti: bands of tan and chocolate with a chestnut tip.

Chocolate chinchilla: chocolate and pearl with chocolate tipped guard hairs.

Chocolate steel: chocolate with tan or silver ticking.

Chocolate tortoiseshell: creamy chocolate with fawn.

Copper agouti: bands of red/orange and dark slate with red at tip, ticked with black tipped guard hairs.

Cream: pinkish beige to almond.

Fawn: straw color.

Frosted pearl: pearl with black, blue, chocolate or lilac shading.

Gray: three different colors of hair: black, black with tan tip, and black with tan band, and slate undercolor.

Light gray: agouti with slate blue at base, off white in middle, and light gray at tip, with black tipped guard hairs.

Lilac: pinkish pale gray

Lilac chinchilla: lilac and pearl ticked with lilac tipped guard hairs.

Lilac steel: lilac with tan or silver ticking.

Lilac tortoiseshell: lilac and beige.

Opal agouti: slate blue at base of hair, then gold, then blue tip.

Orange: light to bright orange.

Pearl: light creamy gray.

Pointed white: white with black, blue, chocolate or lilac colored nose, ears, feet, tail (like a Himalayan coloring).

Red: rich brown red color.

Sable: dark grayish brown.

Sable marten: siamese sable coloring with silver tipped guard hairs.

Sable point: cream body and sable on nose, ears, feet and tail.

Sandy: reddish tan. Seal: dark (almost black) sable.

Self group: solid color in black, blue, lilac, blue eyed white, and ruby eyed white.

Shaded group: color transitions from dark to light (e.g. frosted pearl, sable, sable point, siamese sable, seal, tortoise).

Silver or silver fox: silver with white or white tipped hairs.

Silver Marten: black, blue, chocolate or lilac with silver white markings and silver tipped guard hairs.

Tan Pattern: marks (not necessarily tan) on nostril, eye circles, jowls, inside ears, belly, inside led, underside of tail. Groups included marten and otter colorations.

Ticking: solid or tipped guard hairs different than the main coat color interspersed throughout the coat.

Tortoise: orange with black, blue, chocolate or lilac.

Tortoiseshell: orange or dark fawn and black.

Tri-colored: white with any of black and orange, lavender blue and fawn, chocolate and orange, gray and fawn.

Lagi satu…
The recognized color groups are:
Agouti: includes chinchilla, chestnut agouti, and opal.

Broken: which are white with colored spots and /or pattern, including tri colors.

Ticked: these have a steel gene and ticking, colors include: gold tipped or silver tipped black/blue/chocolate/lilac steel, silver fox, sable or smoke pearl steel.

Self group, white pointed: these are a solid color with no ticking and include includes: black, chocolate, blue, ruby eyed white, lilac, etc.

Shaded: these show shaded markings with colors such as: seal, sable point, sable, smoke or frosted pearl, tortoise, etc.

Wide band: includes cream, red, orange, and fawn.

Classifications include: solid pattern and broken pattern     There are also many colors that are not recognized (though some are in the process of becoming recognized) including: harlequin, otter, silver marten, blue seal, broken pointed white, chocolate or blue point, etc.

 
2 Comments

Posted by on November 15, 2010 in Artikel Arnab

 

Tags: ,

13 ekor anak arnab baru lahir!

Alhamdulillah…seperti yang dijangkakan pada 11/11/2010 arnab saya iaitu Mummy Summer telah beranak sebanyak 6 ekor, diikuti pula pada 13/11/2010 Mummy Twinkle pula telah beranak sebanyak 7 ekor yang telah menjadikan jumlah keseluruhan arnab ialah 41 ekor. Pada hari raya haji ini saya bercadang untuk mengorbankan 3 ekor arnab jantan…hanya nak simpan seekor sahaja arnab jantan iaitu Tweet Tweet sahaja. Manakala bulan 12 nanti akan masuk sepasang Fuzzy Lop Ear lak…tak sabar nak memiliki 2 ekor bunnies yang comei nie…

Jom layan gambar-gambar mereka pulak…

Anak Summer

Born : 11/11/2010, Summer’s Litter
6 ekor

Born : 13/11/2010, Twinkle’s Litter
7 ekor

Mummy Summer ~ beranak kali ke 5

Mummy Twinkle ~ beranak kali ke 3

Dutch Chincilla

 
Leave a comment

Posted by on November 14, 2010 in Al-kisah arnabku

 

Tags:

Riang ria arnabku

Inilah wajah riang ria arnab-arnab ku…

My bunny

>> English Spot | Rm 65 | 3 bulan,Betina

thrianta rabbit

>> Kaler oren | Rm 45 | 3 bulan, Betina & Jantan

Chincilla bunny

>> Chincilla | Rm 35 | 2 minggu ,Jantina lom dikenalpasti,

READY TO SALE umur 2 bulan

 

chesnut bunnies

>> Chesnut | Rm 35 | 2 minggu ,Jantina lom dikenalpasti,

READY TO SALE umur 2 bulan

 

bunnies

Posing…ayu x? hehe…

 

sapa-sapa berkenan leh inform saya di 012 2380538 (dila)..STOK TERHAD..

Penghantaran TIDAK DISEDIAKAN, sila datang ke sini (karak) untuk mendapatkannya.tQ

 
8 Comments

Posted by on November 4, 2010 in JUAL / BELI, Jualan Arnab, My Bunnies

 

Tags: