RSS

Arnabku sakit…

24 Aug

Baru-baru ini Si Kiko yang beranak 7 kelihatan monyok sahaja…telinga ke belakang, tidak tegak seperti biasa…Apabila dilepaskan di atas tanah pun, dia duduk sahaja…tidak bergerak..selalunya bila dilepaskan luar sangkar, sudah pasti akan segera berlari-larian…

Kemudian, saya memberinya napier…tidak jugak disentuh…walhal makanan favourite tu..Jadi, saya memberinya ulam raja…erm..makan jugak….tapi sikit sangat…

Saya pegang telinga Kiko, wah..sungguh panas! Badannya juga agak panas….Mesti disebabkan beberapa hari sebelum ini hujan agak kerap turun, tempias hujan telah terkena ke badan Kiko..di hidungnya pun ada kesan selesema….jadi saya tukarkan Kiko ke sangkar lain..

Pada mulanya saya ingatkan dia stress dengan anak 7..jadi saya asingkan sangkar mereka….setelah difikir-fikir, pada petang itu, saya masuk kan semula anaknya bersama-sama dengan Kiko..kerana anaknya baru berusia 3 minggu, sangat memerlukan susu ibu..meskipun mereka telah pandai makan pellet dan minum air..napier & ulam raja pun favourite mereka nie…

Bila saya masukkan sahaja anaknya ke sangkar Kiko, semua berlumba-lumba minum susu…Kiko meskipun sakit, dengan penuh ketabahan seorang ibu, memberi juga anaknya minum susu….

>> Silky

Lama tak bercerita tentang Silky nie…Silky nie bila da makin besar, sekarang nie usianya dah 10 bulan..makin agresif dan nakal sekali…kaki gaduh pun sama gak…pantang nampak arnab jantan lain, mula la dia nak tunjuk hero…dulu penah dia bergaduh ngan Winter sehingga darah menitis-nitis ke dalam sangkar kerana kepala Winter tersangkut masuk..eeii..ngeri sungguh..Sekarang nie, untuk mengelakkan sebarang pergaduhan berlaku, saya buat partition setiap sangkar dengan menghadangnya dengan karpet kecil..

2 hari lepas Silky terlepas dari sangkarnya, sudah diikat jaring tu..tapi pandai jugak dia menyelit..bila dapat tangkap dia..rupa-rupanya dah kena sakit mata…seluruh mata dah jadi merah…takut nak tengok..jadi, seperti biasa saya menitiskan ubat sakit mata..Alhamdulillah, sehingga ke hari ini sakit matanya telah beransur pulih…..

 

Tags: , ,

11 responses to “Arnabku sakit…

  1. lolipop

    December 17, 2010 at 2:15 pm

    nak tanya sket.ubat sakit mata tu perlu khas utk arnab???

     
    • dila -my-

      December 18, 2010 at 7:23 am

      x perlu…guna ubat sakit mata yg manusia tu pun oke…saya guna ubat sakit mata amik kat klinik..alhamdulillah sembuh…

       
  2. kay

    May 6, 2011 at 10:02 pm

    maaf, sy nk tnye skit…sy bru jinak2 jd kn arnab as pet.. sy xnk info sgt pasal arnab ni…
    sy nk tnye…lau arnb benita ni…dia akn ade kuar haid ke??
    ape simptom dia ek??
    n ble arnab ni akn start nk megawan??pada umur brp??

     
    • dila muhsin

      May 8, 2011 at 9:13 pm

      xde…arnab bila dh matang (biasanya usia 6 bln ke atas) da boleh dimengawankan..

       
  3. kay

    May 6, 2011 at 10:03 pm

    typing error… *xnk tu kpd Xde…

     
  4. kay

    June 1, 2011 at 5:51 pm

    cmne cre utk rawat kaki arnab yg bengkak??sy bwk g jumpe doc, dia ckp kaki arnab tu kne potong..ade x alternative yg lain??xsanggup sy tgk..kesian…huhuh

     
    • dila muhsin

      June 1, 2011 at 6:15 pm

      maybe da ada infection, sbb tu vet suh potong jer takut melarat….

       
  5. fatin

    August 11, 2011 at 11:18 am

    maaf nak tnya skit…… saya ada baka anggora dan lion head….. tapi bulu arnab saya ni selalu kusut dan bergumpal…. walaupun bulu mereka saya sering sikat…… ada cara x untuk selesaikan masalah bulu bergumpal……????

     
    • dila muhsin

      August 19, 2011 at 1:00 pm

      sikat bulu arnab tu..jika perlu potong..

       
  6. Sarah Ara kee

    January 3, 2012 at 5:33 pm

    nak tya.. npa arnab sya dah xnak b’grak atau b’jlan lgi lpas jtuh dri bgku? bgku tmpat jtuh pn bkn tggi sgt.. kaki pn xptah.. bole grak lgi.. dah dkat 2 blan xnak grak lgsung dri tmpat tdo dye..

     
    • dila muhsin

      January 4, 2012 at 10:57 am

      maybe kakinya patah tu…arnab nie bukan seperti kucing…jatuh atau dipukul dengan kuat pun bley beri efek pada dia…

       

Leave a Reply

 
