RSS

Arnab selesema

06 May

Selesema yang dihidapi oleh arnab adalah disebabkan oleh bakteria dari genus Pastulla, jangkitan boleh merebak sehingga ke peparu dan mengakibatkan radang peparu. Ia juga boleh merebak hingga ke bahagian tengah telinga dan mengakibatkan hilang keseimbangan badan serta masalah di sekitar tengkuk. Rawatan awal ialah dengan memberi antibiotik dapat mengawal simpton ini.

Sebenarnya arnab-arnab peliharaan saya sememangnya seringkali selesema. Datang dan pergi begitu sahaja. Tetapi isu ini perlu juga diambil berat kerana kita sebagai penternak atau pemelihara arnab haruslah sentiasa memastikan arnab kita di dalam kesihatan yang baik. Jika kita sendiri demam pun, mesti badan pun rasa tak selesa..betul tak?

Jadi, macam mana nak atasi masalah selesema nie? Semalam, saya dapat tips daripada Dehan iaitu basahkan kain dan letakkan di atas sangkar supaya sangkar tidak terlalu panas. Perubahan cuaca yang mendadak menyebabkan selesema berlaku. Saya akui cuaca agak panas pada siang hari, dan sejuk pada malam hari.

Arnab saya, Kiko sehingga meleleh hingusnya…sian pulak saya melihatnya.

Nanti saya akan cuba beri saya dia air oren, kerana di dalam air oren terkandung banyak vitamin C untuk menguatkan antibodi arnab.

 
6 Comments

Posted by on May 6, 2010 in My Bunnies, Penyakit Arnab, Selesema

 

6 responses to “Arnab selesema

  1. alisha

    August 21, 2010 at 11:04 pm

    nak tanyer…
    arnab saye demam,
    badan dia panas,dia tidak aktif dan tidak bermaya.
    setelah berikan antibiotik baru lah dia sedikit cergas..
    apakah penyakit sebenarnya?!

     
    • dila -my-

      August 22, 2010 at 8:22 pm

      demam la tu…arnab saya pun baru sahaja kena demam selesema…alhamdulillah hari ini sudah kembali cergas…saya xde bagi ubat pepepun, cuba saya beri dia makan ulam raja dan napier sahaja..

       
  2. laila

    July 18, 2011 at 6:11 pm

    skrg ni 1 ekor arnab kesayangan saya selsema..sblm ni dah 2 ekor arwah disbbkan simton yg sama..kesian anak sy sbb dia yg paling sedih.. utk yg ini sy cube beri dia ubat selsema kanak2 + dgn air minumannya…mudah2an la ok sbb yg lama dulu sy hanya asingkan shj dia dr kwn2nye..

     
    • dila muhsin

      July 19, 2011 at 7:04 am

      ubat tu vet yg bagi ker? ker ubat manusia?

       
  3. Suriyani Redhuan

    August 16, 2011 at 9:23 pm

    bagaimana nak merawat arnab yg selsema..

     

Leave a Reply

 
