RSS

Tanda-tanda arnab sakit.

12 Apr

Saya add sedikit info berkenaan topik ini untuk kebaikan bersama..

Mengikut pemerhatian saya, jika arnab sakit dia akan menunjukkan reaksi lemah, tidak bermaya dan murung. Selalu cek samada dia ada masalah cirit-birit, cek di bahagian telinga dan bulunya ataupun kemungkinan arnab anda stress.

Jika sudah kenalpasti, rawatan segera perlu dilakukan. sekiranya cirit-birit segera beri bantuan ORS (ada dalam entri sebelum ini). Manakala jika ada ‘furmites’ (masalah yg sering dihadapi oleh arnab saya), saya segera menyembur spray syampu di bahagian tersebut. InsyaAllah akan sembuh segera. Ubat untuk stress pun ada 3 kategori. Saya akan masukkan info lebih lanjut di dalam entri akan datang.

Cegah lebih mudah daripada merawat. Jika rawat, lakukan sebaik mungkin agar anda tidak menyesal di kemudian hari. Perkara yang paling teruk ialah arnab anda mati akibat kecuaian anda sendiri!

Ketika mula-mula membela arnab, 2 ekor anak arnab telah mati kerana pada masa itu saya masih belum arif bagaimanakah cara penjagaan yang betul. Jadi, saya berharap agar para pembaca tidak melakukan kecuaian dan kesilapan ketika membela arnab-arnab kesayangan anda🙂

 
16 Comments

Posted by on April 12, 2010 in Penyakit Arnab

 

Tags: , , , , ,

16 responses to “Tanda-tanda arnab sakit.

  1. amin

    April 20, 2010 at 9:23 am

    saya masih baru dlm menternak arnab utk pets,kalau kesudian,saya inginkn info dmane nak dptkan ubatan utk penyakit cirit birit selain dari veterinar.

     
  2. mr.rabbit

    December 5, 2010 at 12:01 am

    klau arnb yg sdh ada ank, ltkkn mak dia n ank2 dia dlm tmpt yg gelap/kotak bsr. nnti dia sendri akn mnyusukn ank2 dia. biar dia mnyusukn ank2 dia dlm 10-15 minit. pastu tngk2 la dorunk bgi pastikn ibu arnb tu x pegi dri bekas anknya.

     
  3. azwa

    December 8, 2010 at 4:46 pm

    sejak tghari td arnab sya menunjukkan reaksi yg lemah dan tidak bermaya….arnab saya juga bergegar…apakah sebabnya???

     
    • dila -my-

      December 9, 2010 at 8:35 am

      bergegar ker menggeletar? biasanya menggeletar tu salahsatu cara arnab mengawal suhu badannya ketika cuaca panas…

       
  4. izza

    December 10, 2010 at 10:56 am

    macamana nak cergaskn arnab yg sakit ataupun bagaimana nakmerawatnye (sendiri)

     
    • dila -my-

      December 10, 2010 at 6:01 pm

      sakit apa? bg arnab makanan yg baik, akan menjamin kesihatannya..

       
  5. noor asiah asiah

    April 29, 2011 at 9:19 am

    nak tanya…saya baru beli arnab yg berusia dlm 2 bln lbh cmtu….makanan mane yang lbh baik selaik pallet tu???saya nak bagi dia carot tp msh ragu??

     
    • dila muhsin

      April 29, 2011 at 10:04 am

      bole di beri carrot tu..

       
      • noor asiah asiah

        April 29, 2011 at 11:12 am

        di bahagian hidung arnab berair(basah2)…..adakah arnab saya xsihat atau perkara normal???lg 1 arnab saya sering buang najis??normal ke kalau camtu??

         
  6. aima cinta

    May 28, 2011 at 10:57 am

    arnab saye smlm ok je bleh lmpat2 bila sok saya tgk arnab saya arnab saya dh x bleh bergrak mcm org lumpur awk rase knapa arnab saya jdi mcm tu tpi mata dye msih bulat segar je

     
    • dila muhsin

      May 28, 2011 at 12:28 pm

      arnab sy pun ada yg jd camtu…xtau la sbb apa…x lama kemudian, mati..

       
  7. N

    November 26, 2011 at 1:28 pm

    hye dila muhsin…ble sy tw apa yg kte nk tgk kt bulu n tlga arnab ntuk tw yg arnab tu sakit?

     
    • dila muhsin

      November 27, 2011 at 6:54 am

      jika keadaan di bulu dan telinganya mengalami keguguran,ada kuping,luka..

       
  8. binti amin

    January 6, 2012 at 7:49 pm

    arnab saya sakit kaki coz terpijak kaki die mase nak pakai rantai die..saya terkejut die gigit kaki saya mase pakaikan rantai tu..tu yg terpijak.
    then kaki die bengkak..Xlopat2 cam dulu..nak kuarkan dari cage pon die Xnak kuar..keras j..camne ni ye?

     

Leave a Reply

 
