RSS

Kenali Bahasa Arnab

05 Mar

Repost dari Lazybunny

sebentar lagi anda akan diberitahu mengenai apa yang cuba disampaikan oleh arnab anda…. dalam MARI BELAJAR BAHASA ARNAB

1.Mengerik gigi yang lembut – Bermakna arnab anda Happy ( biasa ketika anda mengusap di bahagian kegemaran; seperti dipipi, dahi atau belakang telinga.

2.Bunyi nafas seperti berbisik – arnab anda Happy

3.Menghentak kaki belakang – ia takut, rasa terancam, marah, dan mungkin juga terlalu gembira.. biasanya selepas lama dikurung dan dilepas keluar dari sangkar

4.Berderam, mengeram, berdesir – ini menandakan arnab anda sedia untuk menyerang, gigit atau cakar. jangan ganggu dan biarkan sahaja

5.menjerit dengan kuat – bermakna dia dalam ketakutan yang teramat sangat atau kesakitan, DENGAN SEGERA perhatikan mereka.

6.Honking ( bunyi seperti angsa) – inginkan perhatian atau meyampah dengan kehadiran anda.

7.Mencium anda dengan perlahan – ia menyambut kehadiran anda dan minta perhatian

8.Berlari berpusing pusing dan melompat tinggi (Binky) – terlalu gembira

9.Chinning (mengusap dagunya) – cara arnab menandakan haknya, termasuk anda

10.mengerakan rahang sepeti menguyah – dia sedang relex

11.makan najis – jangan hairan arnab anda tidak apa apa, ini adalah cara semulajadi arnab mengambil nutrien

12. menaikan pungung dan ekor – dia menyahut seruan alam.. nak kencing lah tuu

13.berlari mengelilingi anda – ia tertarik kepada anda, jika arnab anda bleum dikembiri, ini adalah cara arnab menyatakan anda adalah teman yang sesuai.

14.menarik baju anda, meletakan kaki hadapan pada anda, atau melompat keatas riba – minta perhatian

15.cuba menyerang – dengan jelas dia tidak suka kehadiran anda

16.jika ia berlari kesana sini – ia menikmati kebebasannya

17.Jika ia mengigit ketika anda sedang melakukan rutin lain – ia inginkan perhatian ( jangan marah… gigitan arnab memang sakit. Tapi arnab tidak tahu)

18.Jika arnab anda bergerak menjauhi anda – dia masih was was dengan anda dan mungkin merajuk. Cuba usap dahi dan telinganya dan mungkin berikan ia treat

19.arnab jantan atau betina anda cuba mengawani kaki anda – menandakan dominasinya .. anda adalah haknya

20.Jika arnab mempunyai sepasang arnab, dan yang jantan mula mendegus, ini menandakan ia bersedia untuk megawan

21.Jika arnab ada terdiri daripada dua jantina yang sama, dan mengelilingi sesama sendiri, itu adalah permulaan pergaduhan… asingkan sebelum ada yang mati atau cedera

22.Jika arnab betina yang belum dikembiri mula mengumpul daun daun, kertas , atau mencabut bulu ini tandanya ia akan melahirkan . Tujuan pengumpulan daun dan mencabut bulu adalah untuk membuat sarang.

23.Jika arnab anda kelihatan dalam keadaan cuba mengawan tetapi di bahagian kepala arnab lain, ini cara ia mengatakan.. I’m The boss…. awasi kerana mungkin terjadi pergaduhan.

24.Arnab anda termenung atau mogok tak mahu makan dan minum- ambil perhatian arnab anda mungkin sedang sakit

25.terbalikan bekas makanan dan minuman – bermain ( ia ingin jadikan bekas tersebut sebagai permainan) atau protes tunjuk perasaan /minta perhatian

26.perbuatan seperti mengali tanah dan mengaru garu lantai, hujung sudut sangkar – ini sifat semula jadi arnab yang memang tidak dapat dibuang ia seperti sedang Mengali Tanah

*** Arnab saya, Bubbles suka berlari mengelilingi 360 darjah..kadang-kadang sambil berlari dan kencing..bab kencing tu yg frust dibuat nyer..

 
12 Comments

Posted by on March 5, 2010 in Artikel Arnab

 

Tags:

12 responses to “Kenali Bahasa Arnab

  1. suriati jaafar

    April 4, 2010 at 8:58 pm

    sy bru blajar bela arnab. mohon copy artikel ini. sangat menarik untuk dijdkan panduan.

     
    • dilamy

      April 8, 2010 at 3:55 pm

      oke…bole aja..

       
  2. Raihan

    April 22, 2010 at 7:59 am

    hye…saye nk tnaye ckit…
    saya ade bela arnab..sepasang…
    saye pelik arh,kenapa arnab saye,betina yg mendegus..
    agresif plak tu..dh xblh dipegang..abis tgn saye bercalar dibuatnye…yg jantan ok je,xde plak agresif..

     
    • dila -my-

      April 22, 2010 at 8:59 am

      rabbit tu takut agaknya, sbb tu dia agresif…cara untuk menenangkan rabbit ialah dengan cara menggosok di bahagian hidung dan kepalanya..sambil tu pujuk2 la dia..jangan terus pegang sahaja..arnab saya pun ada gak yang camtu, tapi sekarang dah oke..kena selalu belai sebab dia rasa takut dengan kehadiran manusia..

       
  3. wan

    November 16, 2010 at 11:51 pm

    slm
    sy br bela arnab..
    sy mmg zero psl arnab ni..
    so explore ckit kt blog2 tp krg lg la..
    sy beli anak arnab br 3bln ,sepasang
    skrg ni based on blog n tips jage arnab sy bg mkn pellet ,carrot, n kangkung..
    yg si jantan x kuat mkn..
    yg betina kuat mkn..
    si jantan ni mcm memilih ckit..
    tp dia yg kuat buang najis..heh2 pelik
    so ape lg yg sy perlu buat?
    thx

     
    • dila -my-

      November 22, 2010 at 10:07 am

      kuat makan atau tidak itu dah lumrah..memang rabbits betina makan lebih banyak..normal je tu..

       
  4. yetty

    July 26, 2011 at 11:02 pm

    Tolong saya..saya baru bela 2 ekor arnab yang masih kecil. Dulu bulunya lebat dan gebu..dalam masa 2 minggu dah pendek semua sebab mereka saling meragut bulu yang satu lagi.. kenapa ye?

     
  5. amy

    August 3, 2011 at 4:02 pm

    Saya ada dua ekor arnab betina. Kedua2 nya kuat makan. Saya bagi pellet dan kangkung. Rabbits sy tu x bape suka pellet tp sgt suka kangkung. Secekak kangkung boleh di habiskan x sampai sejam dan lepas tu nak lagi… Bahaya x kalau Rabbits makan terlalu banyak?

     
    • dila muhsin

      August 3, 2011 at 4:51 pm

      arnab haiwan herbivor, sudah tentu prefer yg fresh berbanding makanan yg telah diproses….kangkung kurang bagus utk diberi pd arnab kerana berisiko menyebabkan cirit-birit, kembung-perut. Lebih baik diberi daun/ulaman. Bole rujuk piramid makanan di http://www.ArnabCute.com yea..tQ

       
  6. Md Faizal

    August 6, 2011 at 9:42 pm

    assalamualaikum saya faizal saya nak bertanye siket mcm mane ye saya nak kwin kn arnab ni.. sebb jantan dgan betina duduk sagkar yg berlainan bukan bersekedudukan ……..

     
    • dila muhsin

      August 7, 2011 at 12:12 pm

      masukkan arnab betina ke sangkar arnab betina pada awal pagi/malam selama 5-30minit. Selepas itu asingkan semula. Bole dilakukan proses ini 2 hari berturut.

       

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: