RSS

Napier India

04 Jan

Tadi dh selesai tanam sendiri napier India..sebenarnya dh sampai ke tangan saya pada ari khamis 24 Dis 2009 beserta dengan keledek ‘gendut’..daun keledek ada yang dh x berapa segar, jd saya bagi jer semua pada arnab sebab xde tempat lagi nak tanam. Bau daun keledek gendut nie manis dan sedap jer baunya. Dari daun hingga ke batang habis dimakan semua dek arnab-arnab saya..sedap sangat ler tuh!

Cara Tanam Napier India

napier india cara tanam

kiri : SALAH kanan : BETUL

Gambar sebelah kanan ialah cara yg betul menanam napier India, sebelum ini saya tersilap dengan menanamnya secara menegak..sib baik ada sifoo NewHillz memberitahu cara yang betul untuk menanamnya.

ruas napier

Napier India saya tanam dalam polibag..sebelum nie saya rendam sahaja di dalam bekas berisi air sehingga dh bertunas dan berdaun dah. Banyak jugak dalam 30 ruas batang napier India.

Nanti bila dh besar akan jadi cam gini…

Perancangan saya ialah, buat masa ini napier tersebut di tanam di dalam polibag dahulu..nnti bila dh pindah umah akan terus di tanam di atas tanah.

 
2 Comments

Posted by on January 4, 2010 in makanan arnab

 

Tags: , , , ,

2 responses to “Napier India

  1. Newhillz

    January 5, 2010 at 6:05 am

    Dila, napier tu perlu ditanam secara membaring. Maksudnya dahan melintang atas tanah.
    Cara yang Dila tanam sekarang ialah menegak.

     
    • dilamy

      January 5, 2010 at 9:12 am

      laaa…iye ker? ingat kn cam tanam tebu…tgk pic napier pun cam menegak jerr…hehe..sori2..silap la pulak..lg pun sbb akar dh bercambah, tunas pun dh kuar, tu yg tanam cara menegak…😛

      biasanya dh berapa bln baru napier nie matang?

      thanks ye sifoo..sib baik sudi jengah blog sy nie..

       

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: