RSS

Category Archives: Penyakit Arnab

Senarai dan info penyakit arnab yang biasanya dijangkiti

Ms Florence is here…

Florence, baka Teddy Bear kini berada di rumah saya..usianya telah mencecah 10 bulan tetapi badannya agak kecil iaitu lebih kurang saiz badan Spike & Mummy Blink. Bulu Mummy Florence cantik, panjang dan amat lembut sekali. Terima kasih bebanyak pada kawan saya, Siti & suami yang telah bermurah hati dan yakin menyerahkan Florence
kepada saya supaya dapat dijaga dengan lebih baik.
Tetapi Mummy Florence menghadapi masalah jangkitan di sekitar matanya. Jika tidak silap sayalah ianya sakit mata dan telah melarat menjadi kurap. Bulu dilehernya sedikit gugur, dipercayai masalah furmites. Setibanya di rumah, saya dengan segera merawat Mummy Florence dengan menitiskan ubat mata dan memberinya makan ubat kurap dengan suntikan..Pada waktu petangnya pula, lagi sekali saya merawat Mummy Florence. Kali nie da rasa macam doktor la pulak, siap pakai glove…Jangkitan di sekitar mata Mummy Florence berbau busuk, dan bulu di sekitar mata menjadi keras seperti kuping. Saya potong kesemua bulu tersebut dengan berhati-hati dan mencucinya dengan air bersih.

>> Proses menenangkan Mummy Florence, lihat area matanya seperti ada kuping..bahagian itulah yang saya potong dan buang

Mummy Florence nie dia takut jugak, tetapi setelah dipujuk dia pun dok diam jer ketika menjalani rawatan…chewah! Sambil-sambil tu saya baca la juga Selawat Syifa’. Semuga cepat sembuh dan Florence sendiri berasa lebih tenang apabila saya bacakan selawat tersebut kuat-kuat. Sebelum ini pun, ketika merawat Mummy Kiko yang mengalami
masalah ketulan susu pun saya baca jugak selawat Syifa’ nie…memang arnab nampak semakin tenang. Jadi senanglah
saya nak menjalankan tugas yang sepatutnya. Sebenarnya tugas nie adalah lebih baik jika dapat dilakukan berdua,
tetapi dah xde assistant..semuanya saya lakukan seorang diri dengan penuh keprihatinan dan dengan bantuan dari
Tuhan sahaja.

>> Sebelah mata da selesai


Setelah proses sekitar mata telah selesai, saya grooming pula bulu Mummy Florence…mana-mana bulu yang bergumpal (area buntut) dipotong dan dibuang. Seluruh badannya disyampu dan disikat dengan rapi. Nanti bulu yang baru tumbuh, InsyaAllah akan lebih cantik lagi.

Selepas dibuang bulu sekitar matanya yang sakit…

Hari ke 2 Mummy Florence di sini, saya lihat dia semakin sihat..semuga akan sihat sepenuhnya. Mungkin memerlukan
masa 1-2 minggu jugak.

Oh ye..saya turut memberi dia makan ulam raja, supaya badannya menjadi lebih sihat…ulam nie banyak khasiatnya..

 

 

Tags: , ,

Mucoid Enteritis

>> Gambar dipinjam dari kak yan, Lola LamanRuhani

Penyakit Mucoid Enteritis atau juga dikenali sebagai mucoid enteropathy merupakan penyakit serius yang menyerang anak-anak arnab, tetapi ianya turut boleh dijangkiti oleh arnab dewasa. Kebarangkalian arnab akan mati adalah amat tinggi. Oleh itu rawatan segera perlulah dilakukan segera.

Simpton penyakit Mucoid Enteritis

  • Terdapat mukos atau lendir di sekitar buntut arnab. Tahi arnab dikelilingi dengan lendir seperti jeli.
  • Sistem perkumuhan tidak berfungsi dengan baik, arnab kurang berselera makan, menjadi terhidrat
  • Arnab menunjukkan tanda-tanda sakit, seperti berdecit atau mengetap giginya

Punca penyakit Mucoid Enteritis

  • Perubahan minum susu kepada pellet. Pastikan pellet yang anda beri arnab makan ialah yang berkualiti baik.

Rawatan Penyakit Mucoid Enteritis

  • Arnab berada di dalam kesakitan kerana terdapat gas yang banyak di dalam perut. Jika kesakitan ini berterusan, arnab akan berhenti makan dan minum. Rawatan cirit-birit boleh dilakukan seperti memberi arnab makan yakult.
  • Punca utama mucoid enteritis harus dirawat. Bakteria berbahaya yang terdapat di dalam usus harus disingkirkan dan digantikan dengan bakteria baik. Pemberian yogurt tanpa perisa (warna putih) adalah yang terbaik.
  • Hentikan pemberian pellet kepada arnab, beri ia makan alfalfa hay dan oat.
  • Lakukan rawatan ORS kerana arnab telah terhidrat dengan banyak. Pastikan ia minum air & makan seperti biasa. Bagi arnab nutrisi yang cukup, NutriCal yang selalunya diberikan kepada anjing dan kucing. Campurkan separuh Pedialyte dengan air dan galakkan arnab minum dengan banyak. Jika perlu, beri arnab minum dengan menggunakan syringe.

Anda boleh juga menggunakan ubat seperti berikut :-

Sumber >> Hanafi Hussin

Hanafi Hussin kaolin & pectin: untuk kawal najis.
ampilin: beertindak sbgai antibiotik.
ors: bagi tenaga.
ubat2 ni semua same je ngn ubat manusia

Sumber >> ArnabKus

 

Semoga entry kali ini dapat menyelamatkan nyawa arnab anda..

 
 

Tags: , , , ,

Jangkitan kuku arnab

 

bexton Ubat Kurap Gambar di sebelah ialah ubat kurap Bexton yang diberikan secara oral kepada dua ekor arnab saya yang disyaki mengalami masalah kurap iaitu mengalami jangkitan kuku di sekitar kuku (20 kuku semuanya sakit). Di sekitar kuku arnab mengelupas dan berwarna kemerahan. Saya lihat juga seolah-olah arnab saya kegatalan. Selalunya penyakit kurap nie dijangkiti bahagian telinga dan sekitar badan arnab…inilah pertama kali arnab saya menghadapi masalah ini. Semuga arnab saya akan segera sembuhlah hendaknya.

Pada mulanya susah jugak nak beri Blink & Spike nie makan ubat…tapi hari ini hari ke 2, mereka agak tenang sedikit..nampak macam sedap la pulak bila tengak Blink & Spike menjilat-jilat ubat tu yang terlekat sekitar mulutnya. Saya gunakan syringe khas untuk small animals, tapi da rosak sket kerana hujungnya kena gigit dek Blink..Sukatan Bexton nie yang disyorkan bagi anda yang menghadapi masalah kurap adalah seperti berikut :-

  • 0.3ml – anak arnab berusia 6 minggu ke atas
  • 0.5ml – arnab dewasa

Gunakan selang 14 hari. Tidak boleh diberikan kepada ibu arnab yang sedang hamil dan menyusukan anak.

Bexton Itin Vet – Oral Solution (Ivermectin oral solution)

- sesuai untuk merawat dan mengawal secara dalaman dan luaran masalah parasit bagi arnab,kucing,lembu,kambing,anjing dan kuda.

>> Jangkitan sekitar kuku arnab

 
9 Comments

Posted by on January 14, 2011 in Kurap/scabis, Penyakit Arnab, Ubat

 

Tags: , , ,

Gambar arnab kurap

Gambar-gambar ini dipinjam daripada blog Hanief

Kiri :  Sebelum                                                                               Kanan : Selepas

Kiri :  Sebelum                                                                               Kanan : Selepas

Arnab ini disuntik dengan Dectomax…selepas seminggu anda akan dapat lihat perubahannya..untuk permulaan kurap anda bole menyapukan minyak zaitun,minyak gamat,atau minyak goreng ikan ke tempat yang dijangkiti kurap tersebut.

>> Dectomax (Doramax) 50 ml

Lebih dikenali dengan ubat 3 serangkai..Mujarab untuk penyakit cacing, kurap dan juga kutu yang terdapat kepada ternakan..Ianya digunakan dengan cara suntikan juga samada di otot atau daging dan juga di bawah kulit..Nisbah penggunaannya biasanya 1ml-2ml untuk ternakan (kambing..lembu lebih sikit..)

 
6 Comments

Posted by on September 5, 2010 in Kurap/scabis, Penyakit Arnab

 

Tags: , ,

Masalah ketulan susu

Saya baru sahaja terperasan terdapat beberapa ketulan di bawah perut Mummy Kiko … patutlah beberapa hari sebelum nie saya lihat dia monyok, demam dan seolah-olah tidak mahu memberi anaknya minum susu … rupa-rupanya ada satu puting susunya yang luka, tidak jauh daripada puting tersebut terdapat beberapa ketulan. Saya amat pasti itu adalah ketulan susu kerana warnanya pink keputihan (sama seperti warna susu yang berada di bawah perutnya).

Termasuklah hari ini sudah hampir 2 hari saya cuba mencari penyelesaian dan rawatan bagi permasalahan ini. Mummy Kiko telah diasingkan daripada anak-anaknya .. InsyaAllah semuanya akan ok kerana anaknya telah berusia 4 minggu, sudah pandai makan pellet, rumput etc … Risau saya dengan situasi si Mummy Kiko nie ..

Setelah melawat blog dan forum penternak arnab lain, ada yang mengatakannya itu adalah tanda-tanda awal masalah kanser .. ketulan tersebut perlu dibuang dan arnab perlu dimandulkan … erm … sedey mendengarnya … tapi saya yakin ada penyelesaian lain bagi permasalahan ini …

Rawatan dengan memberi arnab makan bunga dandelion dan daun moringa (merunggai, lagi nama lain .. Kelor, munggai, berunggai, … In english Malunggay .. Scientific name is Moringa oleifera, buahnya dipanggil kacang Kelor) juga boleh dipraktikkan ..

Nama saintifik: Moringa oleifera

Famili: Moringaceae
Nama Tempatan: Merungai, kacang kelo

Ciri-ciri: Pokok besar setinggi 7 meter yang ditanam sebagai sumber sayur

Bahagian yang digunakan: Daun dan akar

Cara Penggunaan: Daunnya dimakan sebagai sayur untuk mengalakkanpengeluaran susu ibu.sekiranya buah dada bengkak dan susu tidak dapat keluar, tumbuk daunnya sehingga lumat dan sapukan ke seluruh buah dada. Memakan buah dan daunnya juga boleh memudahkan pembuangan air besar.minyak daripada bijinya boleh disapukanpada sendi-sendi untuk menghilangkan sengal-sengal. Akar yang kering ditumbuk sehingga menjadi tepungdan digunakan sebagai bedak sapu pada perut ibu yang baru lepas bersalin untuk menghilangkan gatal-gatal.

Kajian Saintifik: Dua jenis alkaloid telah ditemui iaitu, fitosterin dan pterigospermin yang didapati mempunyai sifat farmakologis seperti epineprina.

Oke, ini adalah pendapat para penternak arnab lain yang saya dapat daripada blog dan forum ..

Mammary tumor – Joe Meudula forum bicarajutawan.com

Cara rawatannya sama juga seperti abscess capsule (Bisol daa) atau Myxomatosis ……. hanyalah “bedah & buang”, membiarkan keadaan itu lebih lama, hanya akan menambah parah.
Bila dah berakar umbi, ianya tak mungkin boleh dibersihkan secara total, maksudnya … selepas pembedahan pun .. ia akan muncul lagi.
Bagi merawat cancer …. “Biji buah aprikot” … perlaksanaannya hanya boleh didapati di hospital2 di Mexico.
Dari extrak biji buah appricot tadi mereka menghasilkan Amygdalin, laetrile dan vitamin B17 yang dikatakan berkemampuan melenyapkan cancer.
Newhillz

Ada kes yang ibu hasil susu berlebihan .. bila anak dipisahkan secara serta-merta … kelenjar susu membengkak …
Cuba tuam dengan tuala suam dahulu … sambil massage area tu … kalau ada susu keluar … try perah sebanyak yg mungkin … ulang beberapa kali …

Seeloknya ceraikan anak secara berperingkat … dari yang bersaiz besar hingga yg terkecil.
Kecuali kalau kawasan tu merah .. mungkin dah ada infection, perlu dptkan rawatan dari vet segera.
Selalunya mereka akan bagi Antibiotic dan ubat tahan bengkak
Sindrom Ibu Muda (Young Doe Syndrome)

Penyakit ini sering terjadi pada arnab2 betina muda pada kelahiran yang pertama dan kedua.
Penyebabnya adalah septicemia (keracunan darah) akibat mastitis (bisul) sehingga terjadi bengkak pada kelenjar susu.
Kuman stapphylorus aureus memasuki kelenjar susu melaui luka pada kelenjar atau puting susu. Mastitis ini menyebabkan, suhu badan induk panas, nafsu makannya kurang. Puting susu bengkak dan keras, sehingga induk tak mau menyusukan anaknya. Anak-anak arnab itu akan mati kerana tak mendapatkan susu dari induknya.
Rawatan:
Asingkan Induk yang sakit itu.
Penyakitnya boleh di sembuhkan kalau belum terlambat.
Ubatnya, suntikan dengan Penicilin, Dexatozoon, Sulmethonl, Sulfa Strong atau Oxylin.
Selain itu, kandang hendaklah dibersihkan, di sembur atau di cuci dengan Asepto.
Anak-anak arnab ditumpangkan pada ibu tumpang semasa ibu kandungnya disolate.
** Asepto tu adalah produk pembasmian microbilogical organism.
Setelah meng’google’ lagi…saya terjumpa ini untuk dikongsikan…Saya akan segera praktik kan ini supaya susu tersebut cair, tidak berketul lagi..
Rabbit mastitis
Jangkitan saluran susu atau juga dikenali sebagai demam susu. Penyakit ini disebabkan oleh bakteria, staphylococci (keadaan kronik), streptococci pada peringkat permulaan. Salur susu atau puting susu membengkak dan sakit. Arnab menjadi tidak berselera, tetapi kebiasaannya sering berasa dahaga.
Rawatan : Siramkan air suam beserta antiseptic (Dettol). Apa-apa pun silalah mendapatkan rawatan daripada vet terdekat.
 
2 Comments

Posted by on September 1, 2010 in Arnab & Herba, Penyakit Arnab

 

Tags: , ,

Arnab kembung perut

Oke…kat cni saya letak kan sahaja masalah dan rawatan arnab yang mengalami masalah kembung perut…

 
2 Comments

Posted by on August 30, 2010 in Penyakit Arnab

 

Tags:

Arnabku sakit…

Baru-baru ini Si Kiko yang beranak 7 kelihatan monyok sahaja…telinga ke belakang, tidak tegak seperti biasa…Apabila dilepaskan di atas tanah pun, dia duduk sahaja…tidak bergerak..selalunya bila dilepaskan luar sangkar, sudah pasti akan segera berlari-larian…

Kemudian, saya memberinya napier…tidak jugak disentuh…walhal makanan favourite tu..Jadi, saya memberinya ulam raja…erm..makan jugak….tapi sikit sangat…

Saya pegang telinga Kiko, wah..sungguh panas! Badannya juga agak panas….Mesti disebabkan beberapa hari sebelum ini hujan agak kerap turun, tempias hujan telah terkena ke badan Kiko..di hidungnya pun ada kesan selesema….jadi saya tukarkan Kiko ke sangkar lain..

Pada mulanya saya ingatkan dia stress dengan anak 7..jadi saya asingkan sangkar mereka….setelah difikir-fikir, pada petang itu, saya masuk kan semula anaknya bersama-sama dengan Kiko..kerana anaknya baru berusia 3 minggu, sangat memerlukan susu ibu..meskipun mereka telah pandai makan pellet dan minum air..napier & ulam raja pun favourite mereka nie…

Bila saya masukkan sahaja anaknya ke sangkar Kiko, semua berlumba-lumba minum susu…Kiko meskipun sakit, dengan penuh ketabahan seorang ibu, memberi juga anaknya minum susu….

>> Silky

Lama tak bercerita tentang Silky nie…Silky nie bila da makin besar, sekarang nie usianya dah 10 bulan..makin agresif dan nakal sekali…kaki gaduh pun sama gak…pantang nampak arnab jantan lain, mula la dia nak tunjuk hero…dulu penah dia bergaduh ngan Winter sehingga darah menitis-nitis ke dalam sangkar kerana kepala Winter tersangkut masuk..eeii..ngeri sungguh..Sekarang nie, untuk mengelakkan sebarang pergaduhan berlaku, saya buat partition setiap sangkar dengan menghadangnya dengan karpet kecil..

2 hari lepas Silky terlepas dari sangkarnya, sudah diikat jaring tu..tapi pandai jugak dia menyelit..bila dapat tangkap dia..rupa-rupanya dah kena sakit mata…seluruh mata dah jadi merah…takut nak tengok..jadi, seperti biasa saya menitiskan ubat sakit mata..Alhamdulillah, sehingga ke hari ini sakit matanya telah beransur pulih…..

 

Tags: , ,

Kisah nyerrr..

Pagi-pagi saya menjenguk arnab saya untuk memberi makanan arnab, saya lihat ke tujuh-tujuh anak Kiko semuanya tido luar dari bakul mereka. Rupa-rupanya dalam bakul tu penuh ngan najis si Kiko…aiii…sabo jer lerr…Anak dia pun tahu pasal kebersihan…

Ada di antara anak Kiko yang telah celik mata, badan pun gebus jerr…hari ni usia mereka baru 13 hari..sket2 lagi bole la saya kasi anak-anak Kiko bermain di taman mainan mereka…mesti comei melihat aksi mereka, jalan terkedek-kedek…hehe..baru nak belajarberjalan dan berlari..kalo dok dalam sangkar tu, asyik membuta la mereka…

9 ekor anak arnab yang usia antara 2-4 bulan pulak sudah pandai membuang pellet…eeii..geram pun ada…habis bertaburan pellet tu atas tanah…xpe..lain kali saya bubuh ciput jerr…baru tahu nak menghargai makanan..sebenarnya arnab-arnab saya nie semua dah pandai nak makan ulam raja dan napier jerr…pellet nie diorang pandang sebelah mata jerr…hmm…tak sempat nak besar la pokok-pokok ku…Tapi saya bagi la jugak dalam kuantiti yang sedikit…kes kesian punyerr pasal…

Tadik jugak, baru jer saya matikan seekor arnab mix angora berwarna hitam..saya lihat di bulunya ada yang gugur…setelah diperhatikan betul-betul memang ada ‘furmites’…jadi, segeralah saya memandikannya dengan syampu herba…yang paling best nyerr..baik sungguh la si hitam nie…diam jer dia..slalu kalo saya mandikan arnab untuk 1st time mesti diorang cuba nak lari…iyelah,takut bila kena air…tapi si hitam nie teramat la baik nyerr ^_^

Esok lusa oke la, xde kutu dah kat bulunya…

 

Tags: , ,

Si Goldie Sakit Mata

Nie la akibatnya si budak nakal Goldie…dapat sakit mata…Biasanya Goldie dan anak-anak arnab yang lain saya akan lepaskan di taman mainan mereka, tapi Si Goldie nie teramat la pandai & cerdik..dipanjatnya jaring pagar tu…dan terus melompat keluar. Bila da keluar tu mula la merayau-rayau sana-sini.

Tiba-tiba ujan turun dengan lebatnya…saya dan anak saya,Syuhada segera menangkap dan membawa masuk anak-anak arnab yang lain ke dalam sangkar. Yang kelakarnya, hujan tu agak lebat…bunyi nyer ‘tak..tak’..arnab pun takut…lintang-pukang diorang nie lari berpusing-pusing tak tentu hala dalam taman mainan tu…

Kelakar pun ada bila melihat aksi mereka. Apabila anak saya, Si Syuhada berjaya menangkap 2 ekor arnab sekaligus…berdecit-decit menjerit arnab tu…tapi Syuhada da biasa…expert dah..jadi dia pegang jer ngan tenang sehingga la saya menyambutnya dan masuk kan kedua-dua ekor dalam sangkar…Bila dah berjaya tangkap 8 ekor tu, sibuk pulak nak menangkap lagi sekor, Si Goldie…jenuh pulak berkejaran di tengah-tengah ujan..

Nie salah satu port yang dia suka menyorok..

>> Ulam raja yang tumbuh subur merimbun

Susah gak nak mencari Si Goldie dalam rimbunan ulam raja..tapi akhirnya berjaya gak menangkapnya…tapi akibat telah basah kehujanan, keesokannya Si Goldie sakit mata lak,kiri dan kanan…jadi segeralah saya merawatnya dengan menitiskan Eye Mo ke matanya. Pagi tu, saya titiskan setitis jer…petang tu dia dah sembuh dah…dan kembali aktif seperti biasa :)

Nie la rupanya Eye Mo tu yea 

 

Tags: , , ,

Arnab baru tiba…

Kebetulan dengan kehadiran 5 ekor anak kucing, kami dapat seekor arnab baru yang berwarna putih. Arnab nie agak takut dengan kehadiran manusia. Bila nak pegang mesti ada bunyi. Tapi bila saya gosok-gosok bahagian kepala, dia okla..Saya dapati ada luka sedikit di bahu kanannya, luka tu dah kering cuma bulu sahaja yang belum sembuh.

Apabila saya angkat pula, saya dapati kedua-dua kaki belakangnya mengalami ‘sore hock’ aka sakit tumit…

Punca-punca sore hock

  1. Permukaan keras jaring besi sangkar. Sepatutnya anda harus letak lapik di atas permukaan jaring sangkar. Bayangkan anda sendiri yang terpaksa hidup di atas jaringan-jaringan. Mesti rasa tak best…tak selesa..

more stories atau info lanjut leh refer kat cni laa..hehe..xde idea nak olah.. KLIK SINI – Masalah Sore Hock – Sakit tumit

 
 
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.