RSS

Category Archives: Info Sihat

Memuatkan info berkaitan penjagaan arnab dari segi kesihatan.

Hay rack idea untuk arnab ku..

Sejak memberi arnab saya memakan alfalfa hay & timohty hay, saya lihat banyak jugak hay-hay yang terjatuh ke bawah..hay tu saya letakkan sahaja di atas lapik cage tu…errmm….rugi jugak kan jika bukan 100% arnab tak dapat makan hay tu tetapi terjatuh pulak ke bawah. Bila dah jatuh tu, nak kutip balik pun rasa tak best sebab dah bercampur ngan tahi & air kencing….terpaksa la buang jerr…..huhuhu….

Arnab-arnab saya memang suka sangat ngan alfalfa hay…timothy hay kurang sket…bila saya pegang jer plastik berisi hay tu…semua berebut-rebut  tak sabar nak makan dah…bau alfalfa hay nie memang menyelerakan…

Ini adalah antara hay rack yang saya rasa amat praktikal digunakan…

>> Bakul diletakkan berdekatan dengan toilet tray…biasanya arnab nie sambil dia makan sambil dia poo..hehe..

>> Guna bakul cam gini lebih mudah

>> Hay rack yang berada di pasaran

Pendapat sayalah, lebih praktikal menggunakan bakul berbanding menggunakan hay rack yang berada di pasaran..kerana hay rack tersebut tidak dapat mengatasi masalah dedaun alfalfa yang kecik-kecik tu daripada terjatuh keluar…sebenarnya, daun alfalfa tu la yang sedap berbanding straw hay tu…

Apa-apapun, segalanya terpulanglah pada anda untuk memberi yang terbaik untuk arnab kesayangan anda :)

 
7 Comments

Posted by on March 5, 2011 in Tips Penjagaan Arnab

 

Tags: , , ,

Em 4 – Effective Microorganisme

EM-4 dipercayai dapat mengurangkan bau busuk, menghalau kedatangan serangga seperti lalat, semut etc dan memastikan kebersihan tempat arnab saya … Em-4 juga akan menjadikan arnab / ternakan menjadi lebih sihat, cergas dan bulunya akan tumbuh cantik … Memang tak sabar nak mencubanya …

Sukatan EM-4 seperti berikut: -

Air minuman haiwan – 1:200, dengan kekerapan setiap 7 @ 10 hari. Atau untuk lebih mudah, 7.5ml Em-4 : 1.5 liter air.

Semburan kandang / reban ternakan – 1:50 -100, dengan kekerapan setiap 7 @ 10 hari

Yang saya tulis di sini hanya sukatan untuk arnab .. ada banyak lagi kegunaannya seperti untuk tanaman cendawan, rawatan biji benih, rawatan bau, semburan tanaman, rumah kaca / tanaman pasu, hidupan air / ikan (kolam) etc .. sesapa nak tau lebih lanjut leh komen di ruangan yang disediakan … sesapa nak dapatkan EM-4 nie juga leh hubungi saya di 012-238 0538 .. ( kat pic nie Em-4, 4 liter, jualan dibuka utk 500ml dan 1 liter EM-4. Saya akan pos dengan menggunakan courier GDEX..)


*** EM-4 wujud daripada EM-1, bahan aktif yang sedia digunakan daripada larutan bahan penapaian.

***** Untuk pastikan samada EM-4 masih elok atau tidak, pastikan baunya berbau masam-masam manis..baunya seumpama buah kerana EM-4 ini dibuat daripada buah. Jika disimpan dengan baik, iaitu EM-4 disimpan di tempat yang tidak mempunyai haba yang tinggi dan tidak bergoyang..ia boleh tahan sehingga 2 bulan. Jika EM-4 anda berbau busuk seperti telur busuk atau hanyir, maknanya EM-4 tersebut sudah tidak boleh digunakan lagi. Jawapnya, buang sahajalah ke dalam longkang..

Ini pula pengertian Em-4 yang dikupas dengan lebih lanjut untuk lebih pemahaman ..

EM-4, effective mikroorganisme ialah mikroorganisma yang terdiri daripada organisma Lactobacillus sp. bakteria pengeluar asid laktat, serta dalam jumlah yang sedikit bakteria fotosintetik Streptomyces sp. dan ragi. EM-4 mampu meningkatkan dekomposisi sisa dan sampah organik, meningkatkan kandungan nutrisi tanaman serta menghapuskan serangga perosak dan mikroorganisma patogen.
EM-4 boleh diaplikasi bagi tujuan pertanian, perternakan, perladangan dan penghasilan baja kompos dan ianya dapat meningkatkan kesihatan, pertumbuhan, kuantiti dan kualiti pengeluaran tanaman atau ternakan secara berterusan.
EM-4 juga boleh digunakan untuk mempercepat pengomposan sampah organik atau kotoran haiwan, membersihkan air sisa, serta meningkatkan kualiti air pada kolam udang dan ikan.

MANFAAT EM-4

  • Memperbaiki sifat fizikal, kimia dan biologi tanah.
  • Meningkatkan ketersediaan nutrisi tanaman, serta menekan aktiviti serangga perosak dan mikroorganisma patogen.
  • Meningkatkan dan menjaga kestabilan pengeluaran tanaman dan menjaga kestabilan pengeluaran.
  • Mempercepat proses fermentasi pada pembuatan Kompos. Kompos yang dibuat dengan teknologi EM disebut dengan bokashi.
  • Memperbaiki komposisi dan jumlah mikroorganisme pada perut ternakan sehingga pertumbuhan dan pengeluaran ternakan meningkat.

APLIKASI EM-4 DI BIDANG PETERNAKAN

  • Mengurangkan pencemaran bau khususnya pada kandang ternakan dan lingkungan sekitarnya.
  • Mengurangkan stress pada ternakan
  • Menyihatkan ternakan
  • Menyeimbangkan mikroorganisma di dalam perut ternakan
  • Meningkatkan nafsu makan ternak
  • Menekan penyakit pada ternakan
  • Meningkatkan kualiti dan kuantiti pengeluaran ternakan

Cara Penggunaan:

Sebagai air minum ternak, (sukatan nie juga boleh digunakan selain daripada yang saya nyatakan di atas)

Larutkan 1 cc EM-4 pada satu liter air minum setiap hari.Larutkan 1 cc EM-4 pada satu liter air, dicampurkan ke dalam air minuman ternakan.

Untuk mengelakkan bau kotoran dan kandang ternakan

Larutkan EM-4 dan Molas ke dalam air dengan perbandingan 1:1:100 kemudian disimpan di dalam tempat yang tertutup rapat selama 1-2 hari kemudian digunakan untuk menyembur kandang dan pada badan ternakan dengan dos 10 cc larutan dengan 1 liter air.

 
24 Comments

Posted by on October 23, 2010 in Tips Penjagaan Arnab, Ubat

 

Tags: , , , , ,

Makanan Seimbang Arnab

Makanan Seimbang Arnab


Makanan seimbang arnab seharusnya berkhasiat dan diberikan pada masa tertentu yang berjadual. Diet arnab seharusnya mengandungi protein, kanji, vitamin, mineral dan karbohidrat. Makanan yang anda berikan kepada arnab anda, harus boleh dihadam dengan cepat. Jangan sesekali memberi arnab makanan di dalam kuantiti yang
banyak tetapi berilah sedikit demi sedikit dalam jangkamasa tertentu. Apabila anda memberi arnab makan, anda harus mengetahui keseimbangan makanan yang mudah dihadam dengan makanan yang sukar dihadam. Sebarang kesilapan ketidakseimbangan diet akan mengakibatkan arnab mati.

Carta Makanan Seimbang Arnab

Diet Arnab
Kebanyakan arnab makan sayur-sayuran dan buah-buahan. Sayuran merupakan makanan asas arnab, manakala buahan merupakan makanan sampingan bagi arnab. Sayuran yang sesuai utk arnab seperti brokoli, carrot, daun carrot, salad (sgt baik utk arnab kerana mengandungi byk kalsium), bayam (bg sedikit shj kerana kandungan asid organiknya terlalu tinggi). Buah-buahan yang baik sebagai makanan tambahan arnab seperti epal, blueberi, betik, tembikai, mempelam, rasberi, tomato, strawberi, pic, nanas. -

Hadkan pemberian – anggur, betik dan kismis kerana buah-buah ini mengandungi gula yang tinggi. – Pastikan anda membuang biji buah-buahan apabila memberi arnab buah-buahan yang berbiji
Keperluan makanan arnab (berbeza mengikut umur)

Ini dinyatakan dengan lebih lanjut: -


Usia 0-7 bulan:
3 minggu pertama ialah susu ibu arnab.Selepas itu boleh diperkenalkan anak arnab makan pellet, alfalfa, susu ibunya. Teruskan sehingga arnab berumur 7 minggu.Pada usia 12 minggu, anak arnab boleh diberi sayuran, hentikan susu ibu arnab sepenuhnya.Usia 3-7, anda boleh memberi arnab anda hay dan pellet tanpa had

Usia 7 bukan sehingga 1 tahun:


Beri arnab makan hay yang berbeza – timothy, rumput (napier India) Kurangkan pemberian alfalfa dan pelletTingkatkan sayuran dalam diet seharian.Beri buah untuk membekalkan kalori.

1-5 tahun: Diet arnab dewasa.

¼ – ½ cawan pellet bergantung kepada berat badan arnab.

2 cawan sayur yang dicincangBuah-buahan


5 tahun ke atas:


Teruskan diet arnab dewasa selagi bersesuaian dengan berat badannya.Selagi arnab membesar, pemberian pellet dan alfalfa harus diteruskan.Pastikan diet arnab anda setiap hari mengandungi hay, pellet dan makanan segar (sayur-sayuran and buahan).

 
3 Comments

Posted by on October 11, 2010 in Tips Penjagaan Arnab

 

Tags: , , ,

Berus Sliker utk grooming atau trimming

Ini ialah contoh berus sliker atau slicker brush yang boleh anda gunakan untuk menyikat atau memberus arnab anda yang berbulu panjang (baka Angora etc). Berus ini berfungsi untuk merapi dan mencantikkan bulu arnab anda dan ia juga boleh menjadikan flea mites (kutu bulu) terjatuh atau gugur daripada bulu arnab anda. Terdapat pelbagai pilihan rupa, gaya dan material berus sliker ini.

Ini pula ialah berus sliker yang saya gunakan untuk memberus arnab saya..

>> Berus Sliker atau Slicker Brush

Berus ini diperbuat dawai yang lembut, ia tidak menyakitkan badan arnab apabila anda menggunakannya..mengikut kata jual tu, apabila disikat, bulu arnab,kucing atau anjing akan jadi cantik mengembang…jadi, rajin-rajinlah menyikat bulu arnab anda agar ia tidak bergumpal. Bila dah bergumpal tu, bulu arnab kena la potong, xde cara lain dah..hehe..

Oke,nie pula kata-kata daripada packaging…

 
2 Comments

Posted by on October 4, 2010 in Tips Penjagaan Arnab

 

Tags: , ,

Arnab vs Kucing

Ketika di zaman persekolahan dahulu, seringkali juga kami sekeluarga (adik-beradik saya) membela kucing. Ada seekor kucing putih yang berbulu kembang tiba-tiba sahaja telah masuk dan duduk melepak di dalam rumah pada waktu tengahari. Kami terus sahaja membela kucing tersebut dan diberi nama ‘Chiky’. Rupa-rupanya masa tu dia tengah bunting, tidak lama kemudian, dapatlah kami anak-anak kucing pula sebanyak 5 ekor, semuanya berbulu kembang. Tetapi hanya seekor yang hidup, ‘Putih’..yang lain-lain tu mati akibat keracunan makanan.

Dan banyak lagi la peristiwa dengan kucing nie…bila kucing mai datang umah..berkenan…terus pi bela…Satu-satunya kucing peliharaan saya diberi nama Meow Yaw Yaw..Saya selamatkan dia akibat dibuang dek orang..pastu biler da besar, dia mengalami penyakit apa ntah…terlompat2 sampai terkencing2…jadi..terpaksa la buang..

Oke..stop citer pasal kucing…sekarang nie pasal arnab pulak…nak compare antara bela arnab dan bela kucing

Yang best nyer pasal arnab nie, diam jer..xde bersuara meskipun lapar ke…dahaga ker…cuma menjerit bila kesakitan dan ketakutan sahaja. Arnab nie manja, baik,bulu gebu..seronok tengok aksi dia bermain dan berlari-lari, terutamanya part berdiri di atas dua kaki dalam tempoh yang amat lama. Tapi disebabkan arnab nie tak bersuara, kita sebagai pemiliknya kena la selalu perhatikan sebarang perubahan yang berlaku..setiap hari cek samada kat bulunya ada furmites ke, mata sakit ker…kurap ker…cirit- birit ker…arnab nie cepat jer mati kalo kita tak rawat cepat-cepat…

Sumber >> Dwarf hotot Beh Yo Rabbitry

Najis arnab pun senang nak uruskan..sebab dia kering dan berbentuk bulat..kalo pegang, tangan tak kotor..tapi mesti cuci tangan bersih-bersih..kalo tak cuci tangan lepas pegang arnab, mesti demam..Yang probs nyerr..air kencing arnab nie berbau sket…kadang-kadang menyebabkan lalat datang…Kena kerapkali cuci la untuk elakkan masalah lalat nie. Cara nak elak, bole jugak beli Odourless dari petshop atau Jabatan Haiwan..campur kan jer dalam minuman arnab, kurang la berbau air kencing nyer..jadi lalat tak de la mai lagik…

Bab makanan arnab pun senang jer…kasi pellet, buah-buah,dedaunan, rerumput daa cukup, bunga pun dier makan gak…memang tak banyak songeh la bela arnab nie…

Arnab jarang menggigit…kalo dia menggigit ada la salahsilap kita terhadap dia yang kita tak tau…hehe…penah satu kali tu saya agak lewat memberi Si Kiko makan…haaa…ngaapppp…digigit nyerr tangan saya!! Adoiii…sakit…berdenyut-denyut sakitnya sampai 3 hari….taubat x beri makanan lewat lagi.. :P

>> Bunga-bunga tu nanti habis la kena makan dek arnab

Okelah..cukup itu sahaja entry untuk hari ini…. :)

 
16 Comments

Posted by on August 15, 2010 in Tips Penjagaan Arnab, Umum

 

Tags: ,

Litter Training – Latihan ke tandas

Bukan manusia jer perlu ada ‘Potty Training’ , arnab pun ada gak ‘Litter Training’..atau dalam ertikata lainnya latihan ke tandas…

Untuk melatih arnab anda menggunakan ‘Litter Training’, anda perlu memerhatikan di manakah kawasan/tempat dia kencing…biasanya arnab akan memilih satu tempat yang sama untuk menyempurnakan hajatnya. Jadi, letakkan Litter Training di bucu/tempat tersebut.

Teknik lain ialah, anda ambil beberapa najisnya, dan letak kan di situ. Lama-kelamaan dia akan tahu untuk litter training di tempat yang sama. Biasanya lebih mudah untuk melatih arnab anda apabila dia berusia 4 bulan ke atas.

Contohnya, anda membela arnab di dalam rumah..little training diletakkan di dalam sangkar, arnab tersebut akan masuk semula ke dalam sangkarnya untuk menyempurnakan hajatnya. Jadi, rumah anda akan bersih dan tidaklah perlu risau lagi najisnya berteraburan di dalam rumah.

Litter Training nie ada pelbagai bentuk di pasaran, berbentuk segitiga atau segiempat.


 
4 Comments

Posted by on August 10, 2010 in Tips Penjagaan Arnab

 

Tags: ,

Jom jumpa doktor..

Jika anda memelihara arnab sebagai haiwan kesayangan, bawalah sekurang-kurangnya 1 bulan sekali  ke klinik haiwan atau 6 bulan sekali. Tetapi di Malaysia ini amat mendukacitakan kerana doktor-doktor haiwan di Malaysia ini kurang arif akan hal-hal yang berkaitan dengan arnab. Kebanyakan mereka lebih spesifik kepada anjing dan kucing sahaja. Meskpun begitu, tidak dinafikan memang ada klinik  haiwan yang pakar tentang arnab, tetapi bilangannya begitu sedikit dan charge nya juga agak mahal.

Pengalaman 2x membawa arnab saya ke klinik haiwan kurang memberansangkan. Pada kali pertama, apa yang saya lihat doktor tersebut kurang berkeyakinan, terlalu muda dan memberikan kenyataan yang langsung tidak memberi harapan dan tidak tepat. Hampa, keciwa dan sedih dirasakan. Suasana di klinik tersebut kurang selesa…terlalu banyak anjing daripada saiz sekecil-kecil (muat dalam beg) dan sebesar manusia…Takut pun ada…kang tak pasal kena gigit kerr..Ada insiden di mana anjing-anjing tersebut bergaduh, sehingga terkencing…kotor klinik tersebut…terpaksa la kami berjingkit-jingkit untuk mengelakkan daripada terpijak air kencing tersebut….nak kena samak lak…satu hal pulak..

Kali kedua pula, doktor tu oke la sket daripada doktor yang pertama..kali nie saya pergi ke klinik lain pulak di sekitar Ampang…Cuma sedikit terkilan kerana doktor tersebut melakukan suntikan secara mengejut dan mengakibatkan arnab saya, Si Bubbles ketakutan sehingga terkencing-kencing. Berikutan daripada insiden tersebut, Bubbles apabila terkejut..dia akan terkencing…arrghhhh…kadang-kadang memang tensen. Arnab-arnab yang lain tidak mudah terkejut dan terkencing seperti dia.

Oleh itu, saya mencadangkan kepada anda yang ingin membawa arnab anda ke klinik haiwan..selidikilah dulu klinik mana yang terbaik untuk arnab anda. Jika anda boleh melakukan rawatan sendiri apabila arnab anda sakit, lakukanlah…tapi jangan ambil risiko…Jangan jadi seperti ‘tikus membaiki labu’..nanti makin sakit pulak arnab tu.Bertanya dahulu kepada yang berpengalaman…kadang-kadang ini lebih berbaik berbanding dengan doktor haiwan.

 
2 Comments

Posted by on August 5, 2010 in Tips Penjagaan Arnab

 

Tags: , , ,

 
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.